لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
پنجمین نشست

 شرح حال استاد حیدری ابهری در بیان  استاد وافی

شرح حال استاد

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شرح حال استاد

معرفی استاد حیدری ابهری

پنجمین نشست

استاد وافی : روش های نوین در نشر ترویج منابع حدیث و روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بلکه متون دینی ما یعنی قرآن را هم این موضوع را در بر می گیرد آن هم در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان امیدوار هستیم که در خدمت برادر بسیار خوب و عزیزمان جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین استاد غلامرضا حیدری ابهری که سالها است در کنار تعلیم و تعلم دروس حوزوی راه خودشان را در این مسیر پیدا کرده‌ اند و سالها پیش به این تشخیص رسیدند که کودکان و نوجوانان را دریابند و در این حوزه به طور خاص کار کنند برادری که بیش از نیم قرن به نظرم متولد هزار و سیصد و چهل و هشت باشند فروردین هزار و سیصد و چهل و هشت بیش از نیم قرن از خداوند عمر با برکت گرفته اند و در این دوره از زندگی شان فکر می ‌کنم روز هایی که بنده به یاد دارم تقریبأ بیش از حدود سی سال است یعنی از آن زمانی که دغدغه و علاقه مندی ایشان نسبت به حوزه کودک و نوجوان و توجه به این مخاطب خاص شروع شد حدود سی سال است آثار ایشان به ویژه در دهه هشتاد و در دهه نود برگزیده شد در جشنواره ها در همایش ها در نشست‌ هایی که اهل کتاب و اهل قلم و اهل حوزه تعلیم و تعلم و تربیت حضور داشتند برگزیده شد مورد توجه قرار گرفت به ویژه دوره همکاری ایشان در دانشگاه قرآن و حدیث و دارالحدیث دوره بسیار نورانی و با برکتی است که همکاری با آنجا داشتند و بعد هم سال ها در نمایشگاه بین ‌المللی قرآن که در این اواخر به نام نمایشگاه قرآن عترت نام گرفته است حضور داشته  اند بنده چند صحنه را آنجا خودم شاهد بودم چه در نمایشگاه کتاب چه در نمایشگاه بین ‌المللی قرآن انس ایشان با کودکان و نوجوانان و توجه شان و غیر از این رابطه از این سمت ارتباط کودکان و نوجوانان و علاقه کودکان و نوجوانان به ایشان یعنی خانواده ها می شناختند می امدند نمایشگاه و می  پرسیدند که امثال ایشان آمده اند در کدام غرفه و کجا این یک صحنه بود که برای من این جنس از ارتباط مستمری که ایشان به ویژه در حوزه مکتوب و اندیشه و قلم داشتن با این قشر و مخاطب خاص و حساس قابل توجه بود یک زمانی هم بگوییم حالا غبطه می خوردیم حسودی نمی گوییم ولی گاهی هم صف طولانی که برای تهیه کتاب های ناب ایشان که برای اولین بار در حوزه کودک و نوجوان عرضه می‌ شد به نظرم آن دانشنامه اسلام بود یا دانشنامه ی کتاب مجموعه دایره المعارف بود صفی تشکیل شده بود و برای تهیه این کتاب این بچه ها خانواده ها ابراز علاقه می کردند البته این جهات مختلف ممکن است داشته باشد

خوب یکی اینکه ایشان یک حوزه ای را انتخاب کرده اند که همیشه یک نیاز را ما حس می کردیم در این عرصه و دوم اینکه این روح لطیف و پاک و زلال این کودکان و نوجوانان کاملاً آماده هستند برای چنین فعالیت ‌هایی و اقدام‌ هایی نشان می‌ دهد که خیلی به سرعت مخاطب خودش را پیدا می ‌کند این دوم .

سوم این شهامت و روحیه خاص  این برادر بسیار خوب مان در این جهت که این عرصه را تشخیص دادند و بعضی از حرف ها سخن ها دردی که نه بنده بگویم ایشان حتما حس کرده اند خدا رحمت کند شهید علامه مرتضی مطهری را درمقدمه کتاب داستان راستانش مقدمه آن درد را حس می کند خیلی مقدمه توجه و تأثر برانگیزی است آن مقدمه ای که ایشان در کتاب داستان راستان دارند و از یک دردی حکایت می کنند که ایشان عنوان می کردند که من وقتی در این عرصه قدم گذاشتم شاید خیلی ‌ها گمان می ‌کردند که این چه کاری است مثلا کسی با این وجهه علمی سراغ چنین مخاطبی در چنین سنی برود خیلی آن فرازهای آن مقدمه و انسان ها معمولاً دنبال کار هایی به حسب ظاهر بزرگ و چند ضلعی آن هم در سطح کلان این کتاب داستان راستان ایشان فرمودند من به این جهت مصمم شدم که در این عرصه و حوزه کار کنم امیدوار هستیم این حضور ایشان در این عرصه و این خدماتی که انجام داده اند و تجربه ای که داشتند را امروز بتوانیم بخشی از آن تجربه را پای یک تجربه بنشینیم و این را منتقل کنند به ما و کسانی که در این عرصه به ویژه فعالیت می ‌کنند خود ما هم در بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه برای تدوین نظامنامه آموزشیمان در سطح سه و سطح چهار حوزه که به عهده این بنیاد گذاشته شده است رشته مطالعات حدیثی با رویکرد صحیفه سجادیه را داریم اصلاً یک واحد درسی داریم به نام ترویج فرهنگ و معارف صحیفه سجادیه بخشی از این مربوط است  به تربیت مربیان و اساتید در ارتباط با کودکان و نوجوانان لذا این هم دلیل دومی است که ما در این جهت غیر از توجه به مخاطب خاص که باید مورد توجه همه مجموعه های فکری آموزشی فرهنگی باشد به طور خاص بنیاد نیازمند این بحث است به ویژه در ارتباط با این مخاطب خاص

تشکیل مجله تصویری

پنجمین

و سومین دلیلی که این نشست را که شاید لازم باشد جلسه های دیگری هم به دنبال این جلسه تشکیل شود و اصلاً یک نهضتی در تدوین متون و برنامه های دین شکل پیدا کند انشاالله آن اتفاقی است که من امروز خبرش را خواهم داد برنامه ‌ای است که در رسانه ملی با موضوع مطالعات حدیثی و صحیفه سجادیه با یک ترکیب با یک برنامه ترکیبی و مجله تصویری قطعاً بخشی از این مجله ترکیبی ما باید مخاطب خاص خودش را در عرصه کودک و نوجوان داشته باشد توافق کلی این کار الحمدلله با مدیران چند شبکه انجام شده است و امیدوار هستیم به زودی با تصویب جزئیات طرح و تصویب اصل روابط و بخش ‌های برنامه بتوانیم این کار شروع کنیم پس ما یک منبع تغذیه ای می‌ خواهیم برای این عرصه رسانه ملی و حضور در رسانه این هم یک دلیل است که امروز زحمت را به شما داده ایم و عزیزانی که اینجا در خدمتشان هستیم هر کدام در بخشی وظیفه خودشان می‌ دانند که این حرف ‌ها را ببرند و به صورت کاربردی در این عرصه ها به کار بگیرند و استفاده کنند و نکته آخر که بنده واگذار کنم بحث را به شما این است که خود تاکید صحیفه سجادیه و وجود نازنین امام سجاد در دعا های صحیفه سجادیه این را نشان می‌ دهد که می ‌بایست از همین دوران کودکی و خردسالی چقدر ما در منابع حدیثی اصل توجه به این جریان را در عرصه آموزش ها و تنظیم بینش ها و مهارت ها داریم و چقدر از این ها در خود صحیفه سجادیه در لابلای دعا ها آماده است نظام نامه تربیتی و اخلاقی به ویژه برای کودکان و نوجوانان در صحیفه سجادیه اگر مورد توجه قرار بگیرد خواهیم دید که به طور خاص در دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه که دعای امام زین العابدین برای فرزندانشان است در آن دعای بیست و پنجم شما می ‌بینید این نظام نامه تربیتی را و حضرت آنجا زمانی که دعا می کنند برای فرزندانشان کاملاً به این موضوع اشاره دارند که رَبِّ لِی صَغِیرَهُمْ یعنی توجه به این صغر سن که از کودکی و خردسالی باید این جریان تربیت شروع شود و در یک فرازی سه تا تعبیر دارند که کاملاً با آن جریان پرورشی و آموزشی در حوزه کودک و نوجوان اشاره می ‌کند و آن سه تا کلمه است تربیت زمانی که این سه کنار هم می آید کاملاً معنای متفاوتی را و تکمیل کننده هم است تربیت تادیب و بر و عجیب است که این جریان بروز تشویق یعنی رفاقت و انس متولیان و مربیان و معلمان و پدر و مادر با فرزند و این جنس از رفاقت و این جنس از تشویق و ترغیب و نیکی این خودش یک اتفاق است از این جمله ها و از این فراز ها ما در این بحث منابع حدیثی و رشته رویکرد صحیفه سجادیه کم نداریم امیدوار هستیم که بتوانیم این یک زمینه و مقدمه‌ ای باشد ضمن اینکه بنده دیده ام حضرت آقای حیدری ابهری در جاهای دیگر هم بحث ‌هایی را با این موضوع پی گرفته‌ اند که امیدوار هستیم این بحث هم تکمیل کننده و هم تجدید خاطره ای باشد از آن بحث ‌های گذشته انشالله به همین مقدار کفایت می کنیم بیشتر فرصت را بگذاریم برای استاد معظم و مکرم و از محضر ایشان استفاده می کنیم به استقبال صحبت‌های ایشان می رویم با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد اللهم صل علی محمد

لینک بیشتر :

 

شرح حال استاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه