لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

دومین نشست واکاوی راهبردها و فرآیند کاربردی سازی معارف صحیفه سجادیه در جامعه

دومین نشست از سلسه نشست­های علمی-ترویجی با عنوان «برای امروز» با موضوع واکاوی راهبردها و فرایند کاربردی‌سازی معارف صحیفه سجادیه در جامعه توسط بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه و همکاری پژوهشکده مطالعات تقریبی برگزار گردید.

صحیفه سجادیه، مدرسه انسان سازی است/ جزیره ای عمل کردن در زمینه صحیفه سجادیه آسیب است/ انس با صحیفه سجادیه انسان را به تعالی و کمال می‌رساند

دومین نشست از سلسله نشست های علمی ـ ترویجی برای امروز با موضوع «واکاوی راهکارها وفرآیند کاربردی سازی معارف صحیفه سجادیه در جامعه» به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه برگزار شد.

به گزارش…، دکتر محمدی مهدی احمدی فراز، عضو پژوهشکده مطالعات معنوی در دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ـ ترویجی برای امروز که با موضوع «واکاوی راهکارها وفرآیند کاربردی سازی معارف صحیفه سجادیه در جامعه» که به همت بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد، با بیان این که منابع قرآنی و روایی ما بسیار قوی است و آموزش ها هم در فضاهای متفاوت علمی و مجازی در حال برگزاری است، اما بهره وری در عرصه عمل متناسب با این ظرفیت ها نیست، اظهار داشت: ما باید راهکارهایی ارائه کنیم که بهره وری از صحیفه سجادیه در عرصه عمل تقویت شود.

وی افزود: واکاوی آثار در زمینه صحیفه سجادیه به ما کمک می کند تا هم به ماندگاری آثار و هم زیست مؤمنانه صاحبان آثار دست پیدا کنیم و از این طریق بتوانیم بهره وری از صحیفه سجادیه را تقویت کنیم.

عضو پژوهشکده مطالعات معنوی گفت: امیدواریم بتوانیم مسیر خوبی را طی کنیم که موجب تقویت اندیشه های امام سجاد در ایران اسلامی و جامعه بین المللی شود.

وی ادامه داد: یکی از راه هایی که می توانیم به تقویت صحیفه سجادیه کمک کنیم این است که دروسی با عنوان اخلاق سجادیه، عرفان سجادیه و کلام سجادیه را تدوین و در اختیار طلاب و اساتید حوزوی قرار دهیم تا بتوانند اولا خود با این کتاب انس پیدا کنند و ثانیا بتوانند با شناسایی ظرفیت های این کتاب، صحیفه را در سطح جامعه تبلیغ و ترویج کنند.

دکتر احمدی فراز خاطرنشان کرد: برای ترویج صحیفه سجادیه در جامعه، همچنین باید مراکز پژوهشی حوزه را با مسائل مورد نیاز جامعه آشنا کرده و با صحیفه مرتبط کنیم.

جزیره ای عمل کردن در زمینه صحیفه سجادیه آسیب است

وی یکی از آسیب های موجود در زمینه صحیفه سجادیه را جزیره ای عمل کردن فعالیت ها دانست و افزود: نیاز است یک شبکه سازی جامع در این عرصه صورت پذیرد تا ضمن جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، کارها منظم و مؤثرتر انجام شود.

صحیفه سجادیه، مدرسه انسان سازی است

در ادامه خانم طاهره حیدری مجد، استاد جامعه‌الزهرا(س) و پژوهشگر دینی با بیان این که بعد از قرآن و نهج‌البلاغه، متن کتاب صحیفه سجادیه بسیار ارزشمند و بی‌نظیر است، بیان داشت: محتوای صحیفه سجادیه دارای ناب ترین مباحث عرفانی، معرفتی، مهارتی و عملی در همه ابعاد زندگی است.

وی، صحیفه سجادیه را کلامی دانست که امام سجاد(ع) در مقام امامت از خداوند دریافت کرده و به صورت دعا مطرح کرده است، افزود: هر آنچه انسان برای رشد و تعالی می خواهد در صحیفه سجادیه موجود است و صحیفه مدرسه انسان سازی بوده و همه عوامل و مراحل تربیتی را داراست.

این استاد جامعه‌الزهرا(س) و پژوهشگر دینی با اشاره به این که صحیفه سجادیه دربردارنده علم خانواده، علم سیاست، علم توحید، علم فلسفه، علم عرفان و دیگر علوم است، خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه دارای ظرفیت های بی شماری است که می توان با شناخت این ظرفیت ها، از آنها بهره مند شد و در اختیار دیگران نیز قرار داد و باید بدانیم که زبان قاصر از بیان عظمت و بزرگی این کتاب است.

وی افزود: صحیفه سجادیه، قرآن ساعد و سخن امام با خدای متعال است که دربردارنده دقیق ترین اصول اخلاقی و تربیتی است.

خانم حیدری مجد در پاسخ به این سؤال که چه کار کنیم تا بهره وری طلاب در ترویج زیست اخلاقی امام سجاد(ع)، افزایش پیدا کند، گفت: باید اخلاق در حوزه ها بر مبنای صحیفه سجادیه گفته شود تا هم طلاب با صحیفه آشنا شده و انس بگیرند و هم در زمینه ترویج این کتاب موفق و مؤثر عکل کنند.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین علت های بروز مشکلات در جامعه امروز، عدم اتصال افراد و شیعیان با امام خود است، بیان داشت: بنده همیشه به غربت ائمه دلم می سوزد و صحیفه سجادیه کتابی است که می تواند اتصال به افراد با امام خود را فراهم کند.

پژوهشگر دینی ادامه داد: سوق دادن موضوعات کتب، پایان نامه ها و مقالات به سمت صحیفه سجادیه نیز می تواند نقش مؤثری در تقویت صحیفه در سطح جامعه داشته باشد.

وی با تأکید بر این که ما باید در ترویج صحیفه سجادیه، مناسبت ها را دریابیم و به صورت ویژه برنامه داشته باشیم، گفت: ایام اعتکاف یکی از بهترین مناسبت ها است و فرصتی است که بسیاری از  مردم، جوانان و نوجوانان گرد هم جمه می‎شوند و به راز و نیاز با خداوند می پردازند که جا دارد بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با همکاری ستاد اعتکاف برنامه‌ریزی ویژه ای جهت ترویج صحیفه سجادیه در اعتکاف داشته باشد؛ البته ماه رمضان هم یکی از بهترین فرصت‌ها در این زمینه است.

خانم حیدری مجد افزود: بنیاد باید در زمینه تربیت استاد و مربی صحیفه سجادیه نیز طرح هایی را اجرایی کند تا هم این کتاب توسط اساتید تدریس شود و هم توسط مربیان از مهدکودک تا دانشگاه به مخاطبان ارائه گردد و بتوانیم با تربیت نیروی انسانی و تهیه و تدوین متون و محتواهای غنی، صحیفه را در جامعه ترویج و تقویت کنیم.

وی با بیان این که تمامی رفتارهای فردی و اجتماعی افراد، زیربنایش شناخت است، بیان داشت: اگر در جامعه نسبت به صحیفه سجادیه شناخت ایجاد شود، هم رفتارها تصحیح خواهد شد و هم جامعه به سمت تعالی و پیشرفت حرکت می‌کند.

انس با صحیفه سجادیه انسان را به تعالی و کمال می‌رساند

در بخش دیگری از نشست خانم زهرا رجب زاده، استاد حوزه و دانشگاه و صحیفه پژوه با بیان این که انس با صحیفه سجادیه انسان را به تعالی و کمال می رساند و می تواند مسیر خوبی را پیش روی افراد قرار دهد، گفت: اگر فرد مأنوس زبان این کتاب را بفهمد بشناسد و بتواند از آن بهره بگیرد به رشد خواهد رسید.

وی با تأکید بر این که صحیفه سجادیه در کنار قرآن و نهج البلاغه در بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان مهجور است، اظهار داشت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان ما کمترین آشنایی با مسائل دینی ندارند و متاسفانه با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بیگانه اند که این مسئله بحران ساز است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این نشان می دهد ما درک درست و فهم صحیح از نیازها و اقتضائات فرزندان، جوانان و نوجوانان خود نداریم و چون آشنایی از ذهنیات و افکار آنها نداریم نمی توانیم نسخه خوبی را تجویز کرده و راهکارهای صحیحی را ارائه دهیم و همین مسئله موجب شده آنها با بسیاری از مسائل مقابله کرده و در مسائل دینی منفعل عمل کنند که این مسئله با برگزاری کلاس ها و جلسات صحیفه سجادیه در مدارس و دانشگاه ها ضمن بهره گیری از اساتید و مربیان موفق قابل حل خواهد بود.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر سخن خانم حیدری مجد مبنی بر تربیت استاد و مربی صحیفه سجادیه و اهمیت این مسئله، خاطرنشان کرد: تربیت استاد و مربی بسیار شایسته است ولی جا دارد این مسئله توأم با شناخت مخاطب صورت بگیرد تا بتواند تأثیرگذار و اثربخش باشد.

دعا زبان مشترک دنیای امروز و زبان فطری افراد است

در بخش پایانی نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، رئیس بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با بیان اینکه دعا زبان مشترک دنیای امروز و زبان فطری افراد است، اظهار داشت: دعا یک رفتار دینی است که در مواجهه انسان با خالق هستی ایجاد می شود و این سیر الی الحق موجب می شود تا رابطه فرد با دیگران نیز اصلاح شده و فرد در زندگی فردی و اجتماعی متحول شود.

وی افزود: روایت داریم اگر فرد رابطه خود و خدا را اصلاح کند، خداوند نیز رابطه او با خلق را اصلاح می کند و صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) کتابی است که کمک می کند تا افراد ضمن اصلاح رابطه خود با خدا، رفتارشان با دیگرا نیز اصلاح شده و زیست مؤمنانه داشته باشند.

رئیس بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه با بیان این که در باب دعا 2 نکته حائز اهمیت است، گفت: اول این که دعا کمک می کند انسان با خود آشتی کند که امام سجاد(ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه یک چند ضلعی را برای انسان متصور شده است و دوم این که دعا کمک می کند انسان با دیگران(غیر از دشمنان خدا) آشتی کند.

وی همچنین با شرح برخی فرازهای دعای هشتم صحیفه سجادیه، افزود: اگر این دیدگاه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه با کمک هنر و رسانه در جامعه نقل و ترویج شود، چه کسی است که جذب نشود و این دیدگاه در مسئله تقریب و وحدت مسلمانان نیز می‌تواند بسیار راهگشا و اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین وافی با بیان این که نظام نامه آموزش سطح 3 صحیفه سجادیه آماده شده و در مرحله تأیید شورای گسترش حوزه های علمیه است، گفت: امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم این رشته را اجرایی کرده و در ادامه در سطح 4 هم این نظام نامه را طراحی و اجرا نماییم.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه