تشیع اعتدالی و غالی!
عبارات را در دعای عرفه سیدالشهدا اساتید من یادشان میآید که مشابه اینها است بد میآید جلوتر حالا یک درس توسل اینجا میدهد امام سجاد قابلتوجه کسانی است این مطلب آنهایی باید توجه کنند که میگویند تشیع صحیح تشیع اعتدالی است تشیعی که دم از توسل میزند تشیع غالیان است اینجا توسل را ببینید بحقّ من انتجبت من خلقک، وبمن اصطفیته لنفسک، بحقّ من اخترت من بَریّتک بهحق برگزیدگان…. این دعاها بعد از آن توسلات ذکر میکند توسلات را مفصل میگوید اینهم جوابی خواهد بود برای کسانی که میگویند توسل در تشیع غالیان است و توسل در تشیع اعتدالی نیست
دیگه از این جاها کمکم شروع میکند آنچه که میتواند شیطان بر انسان مسلط بشود و لا تستدرجنی باملائک لی خدایا مرا گرفتار این نکن که به من نعمت بدهی مهلت بدهی که و در این غرقه شدن یادم برود که خدائی دارم کلا ان الانسان لیطغی احساس استغنا به من دست بدهد از تو غافل بشوم از خواب غافلان بیدارم کن و بقیه اینها که عرض کردم یکییکی بخوام عرض بکنم قضیه طول میکشد و بعد از آن وارد میشود در درخواستها که عرض کردم مکمل مؤید مفسر شاهد بر دعای مکارمالاخلاق است.
عرض میکنم که یک نکته زیبایی دارد ببینید ما در دعاها میگوییم خدایا این را بده امام سجاد یک روشی در دعا به ما یاد میدهد که خدایا میگوید خدایا این را بگیر این خیلی دلنشین است خدایا این را بگیر وَ انْزِعْ مِنْ قَلْبِی حُبَّ دُنْیا دَنِیةٍ تَنْهَی عَمَّا عِنْدَک خدایا محبت این دنیا دلبستگی این دنیا را بگیر این بگیرها هم هست عرض میکنم که این مفصل من دیگر اجازه بدهید که بحث را جمع بکنم فقط یک کلمه اواخر این دعا و این بندهای آخر یک کلمه دارد فوقالعاده است به این مطلب بحث را ختم بکنم و عذرخواهی بکنم از تطویل وَ لَا تَجْعَلْنِی لِلظَّالِمِینَ ظَهِیراً خدایا مرا پشتوانهای برای ظالمان قرار مده خب هم یک بعد اجتماعی دارد هم یک بعد فرهنگی بعد اجتماعیاش روشن است ظالمان در این دنیا دارند بیداد میکنند خب یکبار یک کاری بکن که من را پشتوانه خود نبینند وَ لَا لَهُمْ عَلَی مَحْوِ کتَابِک یداً وَ نَصِیراً خدایا کاری کن که من کمک حال آنها نباشم در محو کتابت سوال این است مگر این دعای جامعه اسلامی گفته نشده آیا محو کتاب منحصر است در سناتور که قرآن میسوزاند؟ یا تفسیرهای غلطی که تابلوی غلطی از قرآن ارائه کنند هم محو کتاب است ؟ ببینید قرآن میگوید نابینا محشورش میکنیم خب آقای طبری آمدهاست بحث میکند میگوید هر کس در این دنیا نابینا بود در آن دنیا هم نابیناست بعد کلی بحث میکند که نابینای مادرزاد چطور نابینای فلان؟ چطور آقا اصلا ماجرا نابینایی ظاهری نیست کوردلی است نه کور چشمی خب من چکار کنم وقتی این بهعنوان تفسیر قرآن ارائه میشود قضیه این میشود خدایا کاری بکن که دست و بازوی کسانی که محو قرآن میکنند نشوم پیغمبر فرمود کتابالله و عترتی باید به هر دو متوسل بشوید این هر دو حبل الهی است موارد که تمام نمیشود
گر بگنجد بحر در کوزهای چند گنجد قسمت یک کوزهای
حالا این یک کوزه هم نیست و یک انگشتان است عذرخواهی میکنم از اول از محضر سیدالساجدین که به خودم این جسارت را برای خودم قائل شدم که خودم را توضیحدهنده کلام امام سجاد ببینم و ثانیاً از محضر اساتیدی که شرف حضور داشتهاند و لااقل بعضیهایشان را که خودم میشناسم از تمام جهات بر بنده بودند مستغنی بودند امتثال امر کردم امیدوارم خداوند متعال در این روز عرفه بهترینها را برای ما و برای همه مردم ما و همه بشریت و همه کسانی که دل در گرو محبت خدا و خاضعانه به درگاه خدا میروند و حد و حدود عبودیت را بهجا میآورند برای همهشان انشاءالله نصیب بفرماید و ما را هم به توفیق این دعا انشاءالله دست خالی برنگرداند و صل الله علی محمد و آلمحمد