لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
لوگو بنیاد صحیفه

جمع بندی بحث ( سلسله‌نشست‌های علمی صحیفه پژوهشی چهارم)

جمع بندی بحث

فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه

جمع بندی کنم بحثم را در اینجا در فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه در ارتقاء سلامت اخلاقی فرایند باید استمرار داشته باشیم در کاربردی کردن باید نیاز مخاطب شناسایی شود و دقیقا بر اساس نیاز طراحی شود ارائه هم درست شود برای این که کلمه کاربردی در ذهنتان بماند ببینید الان این سنگی که اینجا است اگر یک چکش با یک میخ بدهند و بگویند آقا هرچند خیلی کوچک است به واسطه این میخ و چکش روی این دیوار بگذارید انجام می شود سنگ است هم چکش کار از آن می آید و هم میخ ولی شما دارید روی سنگ می زنید کاربردی کردن یعنی باید این ابزار را بدانید مخاطب را بسنجید و این ها با هم تناسب پیدا کند یعنی اگر می خواهید برای دانش آموز در حوزه صحیفه سجادیه حرف بزنید میتوانید والدین را برایشان بگذارید یک شکل بکشید بد نیست ولی این تاثیر گذار فرایند می خواهئ پس این کلمه کاربردی را با مثال میخ و چکش خدمتتان عرض کردم فرایند کاربردی سازی صحیفه سجادیه در سلامت اخلاقی یک نکته دیگر هم قبلاً خدمت حاج آآقا گفته ام از قبل از اینکه ما برویم سراغ صحیفه سجادیه باید الفبای معرفت آموزی را از دعا یاد بگیریم شما مثل اینکه کتاب دوره کارشناسی کارشناسی ارشد را بیاید بدهید یک دفعه بگویید همه این را در دبستان هم بخوانند الفبای دریافته از دعا و ارتباط با دعا را یاد بدهید چون بعضی ها می گویند نمی دانیم چه چیز هایی در صحیفه است من می گویم اتفاقاً اشکال به آن ها نیست اشکال من است چون من نتوانسته ام معرفی کنم که چه چیزی در صحیفه است

سوالات

استاد وافی: یکی از مهارت هایی که لازم است از چه سنی یاد بگیرند نوع ارتباط بادعاست

از همان کودکی ولی در قالب بازی و مهارت اینکه شما بیایید یک جمله دعا را بگذارید و یک عکس بکشید برای دعا من با این مخالف نیستم ولی آن ذهنیتی که باید برای این درست کنیم با این شکل نمی گیرد پس نکته آخر این شد در فرایند کاربردیه صحیفه سجادیه قبل از اینکه وارد صحیفه سجادیه شوید مردم مذهبی و غیر مذهبی مسلمان و غیر مسلمان همه با دعا ارتباط دارند در خیلی حوزه ها باید کانال ایجاد کنیم ولی کانال است این توان مندی و مهارت شما می خواهد که بتوانید این صحیفه سجادیه را خوب در این کانال بین المللی تزریق کنید صحیفه سجادیه بحث سلامت اخلاقی و بحث سلامت معنوی

استاد وافی :راجع به این جمله توضیح دهید که چرا جدا کردید

استاد احمدی فراز: ببینید در حوزه اخلاق ارتباط با خود و ارتباط با دیگران پر رنگ است در حوزه سلامت معنوی فراتر می شود جسم و روان هم در بر می‌ گیرد و بحث سازمان بهداشت جهانی این است که معنویت در بعد جسم و روانی اجتماعی تاثیر دارد و این واژه یک واژه است که در عرصه بین الملل در فضای پزشکی جا افتاده است

استاد وافی: نباید بیشتر از یکصد سال عمر داشته باشد این موضوع

استاد احمدی فراز: تقریباً سه دهه است که حالت بعله سازماندهی پیدا کرده است ما معنویت مان را اگر مبتنی بر دعا کنیم برنده ایم من در یکی از این پروتکل هایی که برای مصرف کنندگان مواد کار می کردیم در کمپ جلسه چهارم شان یکی از تمرین هایشان دعا است دعا به زبان فارسی بعد از اینکه ترخیص شدند آمند سراغ ما گفتند که ما گروه های ان ای رفتیم گروه کنگره شصت رفتیم دعا ها و بحث هایشان شنیده ایم بحث های شما به آن ها نزدیک است ولی این دعا هم که می خوانید انگار یک حس دیگری به ما می دهد چون ما در که آوردیم نمی گوییم – چیست می گوییم شما این عبارت را مثلاً با این فرایند بخوانید آن وقت کسی که خیلی طالب شد دستش را می گذاریم در صحیفه سجادیه ایشان دیگر ارتباطشان با صحیفه سجادیه قطع نمی شود من بیشتر از این مصدع نشوم

استاد وافی :خواهش می کنم باید دکتر بفرمایید آب نوش جان کنید بفرمایید جناب آقای دکتر خیلی ممنون متشکر هستیم

۱۰ دقیقه تا پایان بحث فرصت داریم

استاد فوادیان :آقا هنوز وارد بحث نشده اند

استاد وافی :میخواهم بگوییم مدیریت کنند

استاد فوادیان :بله چشم یکی دو دقیقه بیشتر صحبت نمی کنم خیلی استفاده کردیم از فرمایشات جناب آقای دکتر خیلی ممنون و متشکر هستیم خیلی کاربردی بودند فرمایشات ایشان برای ما ها که دوست داریم و در صحیفه کاری انجام دهیم خوب تمام واژه هایی که عرضم به حضور شما که ایشان برای بحث انتخاب کرده‌اند از یک تفکر عمیق نشأت گرفته است و استفاده هم کردیم از این نگاه شان که به بحث سلامت اخلاقی و بهداشت معنوی و سلامت جسم و روح و روان داشتند قطعا آقای دکتر به تکثیر مثال نگفتند فقط بحث بخشش را مطرح کردند ما اگر تقاضا کنیم آن متنی که برای بخشش انتخاب کردن با توجه به کلیپ هایی که من گوش کردم از آقای دکتر فراز های مکارم الاخلاق برای ما می خواند و خیلی متن درجه اولی برای بخشش ولی ببینید من می خواهم بگویم که دعای باران دعای انسان های مشکل دار است حالا شاید دچار قحطی و خشکسالی شده اند باران دعا می‌ خوانند و نکته دوم اینکه من می خواهم بگویم از همون صحیفه سجادیه و هنرش این است و ما توقعمان از حضرتعالی همین است که از جاهایی که فکر نمی کنیم برای ما صید کنید و بیاورید مثلاً از مکارم الأخلاق شما برای ما بخشش را بیاورید این را به دست هر کسی بدهیم در می آورد ولی شما از دعای باران بخشش را برای ما می آوردی من چگونه می گویم دعای بارانی شفقت و مهربانی زمانی که امام یا آن غلام امام رفتند دعا کردند و باران آمده است بی تفاوت از وضعیت جامعه نیست آن جامعه ای که شما بهتر از من می دانید ولی امام دلسوز است نسبت به همین هایی که در حق امام ظلم داشتند خب شفقت است نفی کینه دوزی یعنی این هایی که مثلاً  امام یاد داده ما یاد گرفته ایم فقط این طور نبوده است امام شبانه در در خانه فقرا سیره این بوده است زمانی که غذا می بردند که هیچکس هم متوجه نمی شد بعد از شهادت امام تازه متوجه شدند من می گویم دعای باران دارد به من میگوید شما کینه برادرت را نداشته باشید او دچار خشکسالی است ولی شما برایشان دعا کنید امام در مدینه خارج از مدینه امام باغ داشتند آن چهارصد نفری که به امام مراجعه کردند حضرت در باغ خارج از مدینه اما محل سکونت دچار خشکسالی شده است امام کینه آن ها را به دل ندارد یعنی می خواهم بگویم ظاهرش یک دعای باران است اما چه کسانی می آیند باران می کنند همه مردم می آیند بعد نمی گویند گنهکاران نیایند دعایشان مستجاب نمی شود همه شما بیایید چطور امام با ستاریتی که دارد عرض کنم عدم مقابله به مثل این ها در مفاهیم بخشش نهفته است

حالا خواهش ما این است که حضرتعالی مفهوم بخشش را که مخصوصاً درگیر جامعه امروز به قول فرمایش حضرت علی در خانواده ها است در محیط اداری است در اجتماع هم است این را برای ما بفرمایید که از کجای صحیفه کاربردی کرده اید تا ما بیشتر استفاده کنیم خیلی ممنون آقا دکتر

 

استاد احمدی فراز: خدمت شما عرض کنم نکته اول اینکه دعای مکارم الاخلاق در واقع اخلاق کریمانه را طراحی کرده است که مولفه های اخلاقی کریمانه چیست خود اینکه معانی اخلاق مکارم حسن اخلاق اخلاق مصادیقش چیست خودش یک مبحث است یک عبارت خود امام سجاد علیه السلام دارند خدایا توفیق بده که کسی که بدی کرده من خیرش را بخواهم خوب این یک درخواست است اینه که باور بخشایشگری را چگونه در مخاطب ایجاد کنیم آقای فوادیان این شش جلسه برایش طراحی شده است چون گفتن بخشش بخشایشگری تزریقی نیست فردی که ده سال است با یک شخصی مشکل دارد شما با یک جلسه نمی توانید و فراز های متعددی از مضامین دعا بر اساس اینکه میخواهد چه باوری را بسازد انتخاب شده است که حالا برای اینکه حاج آقا سوال فرمودند یک نکته را می گویم خدمتتان مثلاً دعای چهاردهم صحیفه شما اگر نگاه کنید اصلاً عنوانش به بخشش ربطی ندارد ولی کد واژه های بخشش در آن است و این نیاز به فرآیند دارد یعنی اینکه ما می گوییم دعای چهاردهم صحیفه را بخوانید و بخواند ببخشد نه این نیست یک خانمی بودند این بنده خدا دامادشان به رحمت خدا رفته بود و بعد خواهر ایشان شب عروسی دخترش را با  شب فوت داماد ایشان را با هم انداختن و خیلی هم این ها با هم خوب بودند و بعد نسبت به خواهر یک کینه عجیبی پیدا کرده بودند در موضوع بخشش آمدند در واقع مبتلا به سرطان شده بودند و یکی از چیزهایی که اذیتش می‌کرد این بود بحث دعا را  که مطرح کردیم حاج خانم محجبه بودند گفتند من خودم خودم دعا نویس هستم گفتم خوب خیلی خوب از حالا با این فرایندی که من می گویم بیاید انجام بدهید این دو ماهی که گذشت اصلا ما موضوع بخشش را به صورت مستقیم نیاوردیم قبلا میگفت خواهرم هر چه با من ارتباط می‌گیرد و مثلاً دلایل می آورد که دست من نبوده است من قبول نمیکنم بعد از دوماه که با ایشان کار شد خداحافظی کردند و رفتند و بعد که برگشتن گفتند که اشکال دارد من به خواهرم زنگ بزنم می خواهم بگویم که این پرورش حاج آقای فوآدیان کار دارد این نیست که صرفاً با خواندن ولی کد واژه هایی در دعای چهارده است در دعای سی و نه است خلاصه اینکه چطور به این ارائه کنیم یک کار دیگر است

استاد فوادیان :در حوزه یک بار بحث درس های خارج بحث شده بود که این حکومت دارد یا ورود دارد بعد گفتند که به خاطر این که فرق بین حکومت و ورود را بدانید باید شش ماه بیاید و درس بخوانید حالا من جناب آقای وافی تقاضامند هستم که از محضر آقای احمدی فراز بیشتر استفاده شود که با یک سری مصادیق حقوق عمومی مثل همین بخشش ایشان بحث شان را ادامه دهند و ارائه دهند و کاربردی‌تر چون فقط در قالب این نشست ها کهه نظر آقای دکتر هم اجرا شود خیلی ممنون

استاد وافی :خواهش می کنم سوالی دارند یکی از حضار بفرمایید

حضار:جناب آقای دکتر می‌ فرمایند که دعا ها را برای بخشیدن داریم امام سجاد فرمودند به این روش بعد چگونه امام معصوم در کلام شان که این مبحث را گفتند که دعا را کنید بخشش پیدا میشود ولی در کلام معصوم انجام نمی شود و کاربردی نیست ولی شما می گویید که این دعا مثلا کار برده می شود چه چیزی به کلام معصوم اضافه می کنید که کاربردی می شود

استاد احمدی فراز:ببینید ما چیزی به کلام معصوم اضافه نمی کنیم بحث این است که فرآیند برایش طراحی می شود که برون دادش بخشایشگری است یعنی ما برداشت شما ظاهراً این بود که ما داریم یک کاری فراتر از کلام معصوم انجام می دهیم اتفاق نخیر این که این کلام چگونه ارائه شود یعنی شما

استاد وافی : من یک توضیح خیلی کوتاه آقای دکتر بدهم چون مطلب سوال این بود که خوب کلام معصوم است به عنوان دعای صحیفه سجادیه چه اتفاقی روی این در حقیقت صورت می ‌گیرد که حالا  این روحیه بخشش را به دیگران می دهد و چه اتفاقی بیش از این کاری که معصوم کرده است  و این متنی که به دست ما رسیده است تعبیر آقای دکتر و جواب آقای دکتر این است که فرایند یعنی همین یعنی به گونه ای که این دعا مطرح می‌شود و نوع نگاه انسان ها دعا مشکلی ندارد نوع نگاه ما به دعا اگر اصلاح شود و درست تنظیم شود اتفاقاً سر این سفره هیچ چیزی نمی خواهد و تاثیر خودش را هم دارد من به عنوان مثال عرض می کنم چون شما به دعای چهاردهم اشاره کرده اید یک نکته ای را عرض کنم حالا اساتید نشسته ‌اند و حضار هم هستند ببنید چون این دعای چهاردهم برای این است که کسی به شما ستم و ظلم می کرده است یعنی زده است شما را حالا شما می خواهید در خانه خدا دعا کنید نگاه اول چیست که ما بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم یا قاسم الجبارین بعد هم خدایا بزن و خورد کن ایشان را این ترجمه خودمانی است یاد حجت الاسلام ملکی هم کنیم که یک قرآن خودمانی منتشر کرده‌اند و در ترجمه دارد که یک جای این قوم را خدا خورد و خاکشیر کرده است مثلاً یک جایی در ترجمه که یک بحث جدی است اما شما نگاه کنید در این دعا من به عنوان مثال این را وام گرفتم از نگاه آقای دکتر شروع که می کند فرد می‌خواهم بگویم این نوع نگاه تنظیم باید شود می گوید که خدایا تو میدانی که او چه کار کرده است با من خدایا یک کاری کن که این به من ستم نکند مشغول به کار دیگری کن از من غافل شود حالا ببینید اصلا چگونه ورود کرده است مگر شما نمی‌خواهید ستم نکند به جای اینکه بگوید خدا ایشان از بین ببرد یک لحظه روی زمین باشد در دعای حضرت می خواهند که خدایا ایشان را مشغول به کار دیگری کن که از من دیگر دست بردارد حالا ببینید این یک نگاه نگاه دوم اینکه آن نقشه و برنامه هایش را هم کند کن نقششه نگیرد اگر نقشه می کشد ببینید این کلید واژه ها را حالا چون می گویم من از شاره به تعبیر دقیق آقای دکتر در این دعا وام گرفته ام در یک جای دارد که اصلاً هیچی نیست راجع به مقابله به مثل تمام فراز ها این است که خدایا اصلاً یک جایی است که به جای اینکه در این ستم سراغ او برود می گوید خدایا یه کاری کن خشم من فرو بنشیند حالا او ستم کرده است از این طرف اینها نقطه گذاری هایی که در دعا است ولی چون ما و جامعه ما این مهارت توجه به دعا را بر اساس این جنس از استخراج را پیدا نکرده ایم همین تعبیری که شما از دعای فراز مکارم اخلاق داشتید اینکه دارد که خدایا سددنی خب ما در کلید واژه ها خیلی دقت میکنیم توفیق به من بده نیست اتفاقا سددنی جایی می آید که یعنی این کار آسانی نیست خدایا تو پشتم را نداشته باشی خلاصه گاو نر میخواهد و مرد کهن لذا می گوییم سددنی و آن تعبیر  لان اعارض معنایش این است که بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر یک کسی در حق ما بدی کرد ما در رابطه با او نصح داشتیم که نصح یک کلمه چند بعدی است این یعنی گذشت حضرت انجام می گویند درست است گذشته است ولی شما مگه نمی خواهید دلتان خنک شود مگر نمی ‌خواهید برگ برنده داشته باشید اتفاقاً اگر می خواهید واقعاً برگ برنده داشته باشید دلتان واقعاً خنک شود و او کم بیاورد نصح کار ببرید یعنی این کلمه ها و کلید واژه هایی که آقای دکتر جناب دکتر فوآدیان می گویند شنوندگان بینندگان این کلید واژه ها خصوصاً در این جریان خیلی کمک می کند چون این جهت است من گفتم این را یک مقداری توضیح دهم و اضافه کنم که اینگونه اگر شود و به نظرم آقای دکتر این کار را کرده‌اند ضمن اینکه ما یک جلسه به آقای دکتر زحمت نخواهیم داد ما یک درس از واحدهای درسی نظام نامه آموزشی را در سطح سه و سطح چهاه حوزوی در رشته مطالعات حدیثی رویکرد صحیفه سجادیه اصلاً بحث سلامت معنوی ما مراقبه معنوی در صحیفه سجادیه است یعنی یک واحد درسی است که قطعاً روی این موضوع باید بیشتر محضر آقای دکتر باشیم و اساتیدی مثل ایشان ما الان کارگروه‌هایی اگر صلاح بدانند یک کار گزارشی از کارگروه هایی که در مجموعه های پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی همین جهت راه افتاده است و آن اندیشه را توضیح مختصری بفرمایید ببخشید

استاد احمدی فراز:خیلی متشکرم از نکاتی حاج آقای وافی فرمودند که یک نکته را من تکمیل کنم در بحث دعا مثلاً دعای چهاردهم اینکه به یک نفر بگویید در حق کسی که به تو کرده است دعا  کنید آن طرف مثلاً می خواهم نباشد سر به تنش نباشه حالا شما می خواهید بگویید دعا کنید یعنی ما این فرآیند را باید ببینیم وگرنه همین دعا است و این نکته خیلی مهم است یک دفعه نمی شوند به فرد بگویید در حق او دعا کنید یکجا حضرت دعای مثبت دارد در حقشان طرف اصلا نمی‌تواند بپذیرد می‌شود در حق کسی که به من ظلم کرده است دعا کنم و بگویم خدایا خوب به او بده لذا این فرآیند خیل مهم است ما کاری که الحمدالله انجام شده در حوزه سلامت معنوی مطالعات معنوی پژوهشکده مطالعات معنوی  راه اندازی شده است با آقای ایت الله اعرافی و ریاستش هم با آقای دکتر ؟؟(82:29)

استاد وافی : عنوانش چیست دقیقا؟

استاد احمدی فراز:مطالعات معنوی پژوهشکده مطالعات معنوی ما آمدیم در این حوزه چون یک پژوهشکده حوزوی بحث معنویت در همه کارگروه ها مبتنی بر دعا است یعنی سلامت معنوی دانشجو سلامت معنوی استاد سلامت خانواده معنوی خانواده معنویت کاربردی همه این ها دارد در حوزه دعا طراحی می شود و البته کار می برد چیزی نیست که یک مرتبه به نتیجه برسد و بحمدالله اتفاق خوبی است و امیدوار هستم که سریع تر که برون داد و نتایجش به جامعه

استاد فوادیان: در ادامه فرمایشان آقای دکتر نفس دعا این فرآیند را  دعا ایجاد می کند من یک مثال ساده میزنم الان مثلا من مواجه شد با یکی از چیزهای خوب که دنیا مثلاً آقای دکتر یک تبلت خوبی دارد بگویم که پروردگار را به من یک تبلت بدهد دعای من مستجاب می شود خیر من صاحب تبلت نمی شوم اما همین که بتوانم ارتباط بگیرم با خدا عرض شود که کیفیت و فایده دعا این است یک کسی مملو از کینه است ولی همین که با خدا ارتباط می‌گیرد بدون اینکه همین نفس ارتباط کانکت شدن می گوید آقای دکتر چون انگلیسی من بد نیست میدانم به درد می گویند ویندوز همین  که کانکت شدید به منبع لایزال همین کفایت می کند حالا اگر دعا مستجاب شد صاحب تبلت شدید که نفس ارتباط در نگاه آقای دکتر می فرمایند که حلال مشکلات خیلی ممنون متشکر هستم از مجموعه بنیاد بین المللی دعا که این فرصت را در اختیار ما قرار داده اند و انشاالله که خداوند به توان و توفیقات شان

استاد وافی :یاد آقای بروجردی هم کردید شما چون ایشان بنیاد بین المللی دعا است حالا آقای آقای بروجردی هم اسمش را ببرید و بنیاد بین المللی دعا هم داریم انشالله همه برای یک هدف مقدس تلاش می کنیم آقای دکتر به رسم یادبود ما اینجا آقای استاد فوآدیان  هم هستند من گرفته ام به رسم یادبود هم یک تندیسی است که مربوط به بنیاد است و یک یادگاری است و یک هدیه ناقابل و یک خطی که امروز حالا شما این خط را می بینید خط مخصوص بنیاد است و صاحب خط آقای یزدی هستند و این دارد تبدیل به فونت و نرم افزار می شود به عنوان یک خط اسلامی ایرانی و شیعه ایرانی امیدوار هستیم که در آینده متون دینی ما بتواند با این خط انشاالله

لینک بیشتر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه