لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

برگزاری جلسه اول حدیث‌خوانی استاد وافی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، در راستای برنامه‌های آموزشی بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه و توسعه جلسات حدیث‌خوانی با رویکرد شرح و بیان ادعیه صحیفه، اولین جلسه از سلسله جلسات حضوری حدیث‌خوانی با تدریس استاد حجت‌الاسلام مرتضی وافی و با همکاری انجمن حدیث حوزه علمیه در مدرسه فیضیه در روز پنج‌شنبه مورخ 6 آبان 1400 با حضور طلاب، مبلغان و دانش‌پژوهان برگزار شد.

موضوع این جلسه شرح و تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه بود که تا پایان سال تحصیلی هر پنج‌شنبه بعدازظهر در مدرس زیر کتابخانه قدیم مدرسه فیضیه ادامه خواهد داشت. شرکت‌کنندگان عموما از پایه‌های هشت، نه، و ده حوزه علمیه هستند و لازم به ذکر است که منعی برای شرکت دیگر طلاب محترم حوزه علمیه و عموم علاقه‌مندان وجود ندارد.

در اولین جلسه با ذکر جوانب دعا و توجه متون دینی به اهمیت نیایش با خدا و کاربرد آن در زندگی انسانها، بحث وارد فراز اول دعای هفتم صحیفه سجادیه شد. بعد از قرائت فراز «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، وَ یَا مَنْ یَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یَا مَنْ یُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ.»، به دو لغت «شدت» و «فرج» اشاره شد و به همین مناسبت کتاب «الفرج بعد الشدة» مورد بحث قرار گرفت. الفرج بعد الشدة تأليف قاضى ابوعلى محسن بن على تنوخى (327-384ق) به زبان عربى نگاشته است. در كتاب به داستان‌هایى پرداخته شده كه موضوعش فرج بعد از شدت است و دعاهایى نيز در اين باب ذكر شده است. تنوخى كه نوع «گشايش» را با احوال ناخوش خود مناسب مى‌ديد، به جمع‌آورى داستان‌هایى با موضوع ياد شده پرداخت. هم‌چنين هدف نویسنده ذكر تأثير رفتار انسانى و اخلاقى قهرمانان داستان‌هایش در رهایى آنها از مشكلات است. ترجمه این کتاب اثر حسین بن اسعد دهستانى است كه تصحيح و مقابله آن با نسخه‌هاى مختلف را دكتر اسماعيل حاكمى انجام داده است.

 

 

کتاب دیگری که در حاشیه این جلسه بررسی شد،‌ «رياض السالكين في شرح صحيفة سيد الساجدين صلوات‌الله‌عليه» تأليف علامه سيد على خان حسينى مدنى شيرازى معروف به سيد على خان مدنى كبير (1120 – 1052) بود كه‌ ادعيۀ كتاب «الصحيفة السجادية» را شرح داده است. صحيفۀ سجاديه، شرح‌ها و تفسيرهاى گوناگونى بر خود ديده است كه يكى از شروح «كامل و جامع» آن، همين كتاب است. اين شرح آكنده از مباحث مختلف ادبى، قرآنى، فقهى، كلامى و تاريخى است، به گونه‌اى كه اين كتاب را به دايرةالمعارفى از معارف ارزشمند اسلامى تبديل كرده است. برگردان فارسى این اثر با نام بوستان سالكان در شرح صحيفه سرور ساجدان (علیه السلام) و به قلم حسین صابری منتشر شده است كه همراه با تدقيق در متن و تحقيق در منابع و مآخذ است.

 

مقرر شد که برای هفته آینده کتاب «التحقيق في كلمات القرآن الكريم» اثر علامه شيخ حسن مصطفوى (تبريز 1297 – 1384ش) مورد بررسی قرار بگیرد كه نویسنده در آن، به معناشناسى كلمات قرآن كريم از الف تا ياء پرداخته است. اين اثر به زبان عربى و يك دوره كامل در 14 جلد نوشته شده و در زمينه علم لغت و به‌ويژه شناسايى علمى و مستند كلمات قرآنى و نيز تفسير و علوم قرآن از منابع قابل توجّه بشمار مى‌رود.

 

یک پاسخ

  1. با سلام
    چقدر خوب بود اگر فایل صوتی و یا گزارش مختصر و مکتوبی مثل همین متن هر هفته در همین سایت یا در کانال خودشان به همراه معرفی قرار می‌گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه