لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
آموزه‌ های مهدوی صحیفه سجادیه

آموزه‌ های مهدوی در صحیفه سجادیه (3)

آموزه های مهدوی درصحیفه سجادیه

*دعای 47 صحیفه سجادیه یا دعای امام سجاد(ع) در روز عرفه که می فرماید: «اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِيِّكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيْهِ؛ خدایا! سپاس گزاردن نعمت‌هایی که به ولیّ‌ات عنایت کردی، به او الهام فرما» و سپس در ادامه می فرمایند: «وَ أَوْزِعْنَا مِثْلَهُ فِيهِ؛ ما را نیز به سپاسگزاری نعمت وجود ولی الهام کن» یعنی خدایا ما را شکرگذار نعمت وجود امام زمان(عج) قرار بده! چراکه اعظم نعمت های الهی برای بندگان وجود مقدس امام زمان(عج) است.
*خدایا به ما هم این توفیق را عنایت کند درباره نعمت او … یعنی اینکه داریم ما را شکرگذار این نعمت قرار بده.
*در ادامه می خوانیم: «آتِهِ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً ، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً ، وَ أَعِنْهُ بِرُكْنِكَ أَلْأَعَزِّ ، وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ ، وَ قَوِّ عَضُدَهُ» یعنی او را از سوی خویش، فروانروایی و قدرت یاری دهنده عطا فرما؛ و درِ فتح و پیروزی آسانی را به رویش بگشا؛ و او را به نیرومندترین تکیه‌گاه خود یاری ده؛ پشتش را محکم و بازویش را قوی فرما.
*این یاری از جانب خدا، نور امید را در بدنه امید می تاباند؛ در سوره آل عمران آیه 151، سوره حشر آیه دوم، سوره انعام آیه 71 می خوانیم که مردم اعتماد به نصرت الهی داشته باشید که این سنت خدا است و خدا پشتیبان شما است.
*مقصود از فتح یسیری که امام سجاد(ع) برای امام زمان(عج) از خدای متعال مسئلت می دارند، چیست و این فتح چگونه حاصل می شود؟
*فتح یسیر مسئله ای مهم برای ظهور امام زمان(عج) و از ملزومات آن، زمینه سازی و آمادگی قلب ها است تا حضرت حجت(عج) با اقبال پذیرش شوند!
*امام سجاد(ع) در ادامه دعا از خدا می خواهند که پشت امام زمان(عج) را محکم کند … گاهی درباره تربیت صحبت می کنیم چون اعتقاد به پشتیبان داریم اگر امت همراهی نکند امام(عج) نمی تواند در مرحله عمل کاری را که باید، انجام دهد امام در چنین وضعیتی قائد است نه قائم، غایب است نه حاضر!
علاوه بر این، امام سجاد(ع) از خدا می خواهد با چشم خودش مراقب امام زمان(عج) باشد.
* یعنی خطرات و مشکلات و دشمنی علیه ایشان هم وجود دارد و اینگونه نیست که دشمنی و کارشکنی علیه حضرت ولیعصر(عج) وجود نداشته باشد. تعبیر خائفٍ مترقب برای امام زمان(عج) یعنی جنسی از نگرانی و دغدغه مندی برای جامعه نه ترسان بودن؛ این دغدغه مندی برای بشریت در وجود مقدس همه اهل بیت(ع) هست.
*باید توجه داشت ما به سوی ظهور در حال حرکت هستیم اما بعضاً به دلیل عدم رعایت ها و مراقبت های ما، زمان ظهور به تاخیر می افتد!


بیشتر بخوانید:

حضور جناب دکتر غلامعلی حداد عادل از بخش صحیفه سجادیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه