دعای امام سجاد در حق یاران حضرت مهدی عج الله
اما دعای امام سجاد منحصر به خود حضرت بقیةالله نمیماند برای یاران حضرت بقیةالله بقیةالله هم دعا میکند من میخواهم این را عرض کنم در این دعای عرفه درواقع اینجا یک دریچهای امام سجاد باز کرده است و یک چراغی به ما نشان دادهاست به ما نشان دادهاست آی مردمی که در زمان غیبت هستید اگر در زمان غیبت یا در زمان ظهور فرقی نمیکند در این زمان در غیبت یا در ظهور یاران بقیةالله باشید حالا ببینید من چه دعایی برای او و برای شما خواهم داشت اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی أَوْلِیائِهِمُ الْمُعْتَرِفِینَ بِمَقَامِهِمُ، الْمُتَّبِعِینَ مَنْهَجَهُمُ، الْمُقْتَفِینَ آثَارَهُمُ اولیای آنها که معترفاند به مقام او روششان را پیروی میکنند میآید جلوتر الْمُنْتَظِرِینَ أَیامَهُمُ، الْمَادِّینَ إِلَیهِمْ أَعْینَهُمُ، و کسانی که منتظر دولت حق مهدی باشند کسانی که چشم دوختهاند به آن دولت حقه و برای اینکه در آن دولت حق بتوانند انجام وظیفه بکنند جانودل خود را نورانی میکنند اخلاق خود را درست میکنند اخلاق فردی اخلاق اجتماعی وظایف، تکالیف یکی یکی بیان میکننند.
یک بیتی جناب استاد وافی عذرخواهی میکنم اگر یکخورده کلامم به طول میانجامد یک بیت از جناب پروین اعتصامی عرض میکنم به عقیده بنده این یک بیت اگر کسی بخواهد بگوید تمام انتظار را در مورد تمام انتظار را در بیان غیرمعصوم معصومین حکم خودشان را دارند در بیان غیرمعصوم کسی بخواهد کل انتظار را خلاصه کند به عقیده بنده در این یک بیت پروین اعتصامی است میگوید پروین :
چگونه جامه تواند برید و دوخت آن کس که نخ نکرده است به یک عمر سوزنی خیلی زیباست تویی که در عمرت در تمام عمرت یک سوزن نخ نکردهای چگونه میخواهی ادعا کنی که من جامه دوز خواهم بود خیاط خواهم بود آقا اگر امروز ادعای انتظار میکنیم یعنی اینکه اگر امروز ظهور حضرت وارد میشود کمکشان میکنی الان زندگی چطور است الان این تلنگری است به بندهها رفتارش چهطوری است الان؟
سَلِّمْ عَلَیهِمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ.وَ اجْمَعْ عَلَی التَّقْوَی أَمْرَهُمْ، وَ أَصْلِحْ لَهُمْ شُئُونَهُمْ، اگر مردند هم بر ارواحشان سلام بفرست مشکلات اینها را حل کن و برای منتظران چهقدر دعا کردهاست امام سجاد همین یک درس بزرگی است تا جاییکه میتوانید منتظر باشید اللهمَّ وَ هذا یوْمَ عَرَفَةَ یوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ عَظَّمْتَهُ نَشَرْتَ فِیهِ رَحْمَتِکَ روزی است که خلاصه دیگر خدا سفره را پهن کردهاست حراج کردهاست گفتهاست مفت چنگ است هرچه میخواهید بیایید ببرید هرکه هرچه میخواهد بیاید ببرد امام سجاددید یک نیازمندی دارد گدایی میکند فرمود بیچاره الان همه گدای در خانهی خدا هستند و از خلق گدایی میکنیم حالا من مختصر عرض بکنم… آن حجتی که قرار است آموزهها را تحقق ببخشد حالا در این ماجرا در این روز عرفه که سفره را پهن کردهایم من چه کسی هستم؟ اللَّهُمَّ وَ أَنَا عَبْدُكَ الَّذِي أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ قَبْلَ خَلْقِكَ لَهُ وَ بَعْدَ خَلْقِكَ إِيَّاهُ، فَجَعَلْتَهُ مِمَّنْ هَدَيْتَهُ لِدِينِكَ، وَ وَفَّقْتَهُ لِحَقِّكَ، وَ عَصَمْتَهُ بِحَبْلِكَ، وَ أَدْخَلْتَهُ فِي حِزْبِكَ، وَ أَرْشَدْتَهُ لِمُوَالاةِ أَوْلِيَائِكَ، وَ مُعَادَاةِ أَعْدَائِكَ قبلاز اینکه مرا خلق کنی که من عدم بودم لطف تو شامل حال من شد که مرا به وجود آوردیم و وقتیکه حضرت موسی میروند دربار فرعون، فرعون میگوید خدای تو کیست؟ قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ هم خلقت را به او داد هم هدایت را به هر انسانی خدایا هم بر خلقت مدیونش هستم هم بعد از خلقت که هدایتم کردی ببینید عبارات تفسیر قرآن است اما خدایا حالا اینجا امام سجاد از زبان خودش بگوید در مقام اینکه رتبه فوق کمال را میبیند از آن کمال عذرخواهی میکند لذا عذرخواهی میکند از اینکه من فوق کمال و فوق بالاتری در کمال میتوانم برسم و هنوز نرسیدم بنده هم همین را عرض میکنم البته من در رتبههای منفی من همش در رتبههای منفی دارم دستوپا میزنم امام سجاد همهاش در کمالات وی از کمالی که پائینتر است که فوق کمال عذر خواهی میکند بنده ناتوان از معصیت هایی که دارم در آن دستوپا میزنم ثُمَّ أَمَرْتَهُ فَلَمْ يَأْتَمِرْ، وَ زَجَرْتَهُ فَلَمْ يَنْزَجِرْ، وَ نَهَيْتَهُ عَنْ مَعْصِيَتِكَ، فَخَالَفَ أَمْرَكَ إِلَى نَهْيِكَ من احتمالم این است که این عبارات یک نوعی شاید بشود ازش استفاده کرد در مقابل بحثی از بیانهای صوفیان در بعضی از بیانهای صوفیان میبینیم که یک کسی یکخرده خجالت میکشد نوری میبیند خلاصه یک چیزی میبیند تا بهجایی میرسد و میگوید… اگر امام سجاد الگوی ماست در عبادت اینگونه به درگاه خدا زار میزند ناله میکند و عبودیت خود را نشان میدهد یا سیدالشهدا علیهالسلام دارد آن دو برادر نقل میکند میگوید که ما دیدیم اشک از چشم حضرت آنطوری که از مشک آب میریزد سرازیر میشود این چیست؟ این کجا آن کجا دقت فرمودید اینها داستانی است خلاصه این یک روش عبودیت را نشان میدهد که حالت مقایسهای و تطبیقی دارد وَ هَا أَنَا ذَا بَيْنَ يَدَيْكَ صَاغِراً ذَلِيلًا خَاضِعاً خَاشِعاً خَائِفاً، مُعْتَرِفاً بِعَظِيمٍ مِنَ الذُّنُوبِ تَحَمَّلْتُهُ، وَ جَلِيلٍ مِنَ الْخَطَايَا اجْتَرَمْتُهُ، مُسْتَجِيراً بِصَفْحِكَ، لَائِذاً بِرَحْمَتِكَ، مُوقِناً أَنَّهُ لَا يُجِيرُنِي مِنْكَ مُجِيرٌ، وَ لَا يَمْنَعُنِي مِنْكَ مَانِعٌ. خدایا فقیرم گناهکارم بد کردم به شکر نعمت آنچنانکه باید و شاید سپاس نکردم پناه آوردن به رحمت خودت مگر خودت نفرمودی و اسئل الله من فضله آمدم در خانه تو رحمتت را بخواهم این مطالبی که همینطور پشت سر هم میآید و من کمترین کمترینها هستم از همه حقیرتر هستم خلاصه بعد یک مقدار میآید جلوتر عباراتی بیان میکند که این عبارات ما را به یاد دعای عرفه سیدالشهدا میاندازد أَنَا الْمُسِیءُ الْمُعْتَرِفُ الْخَاطِئُ الْعَاثِرُ أَنَا الَّذِی أَقْدَمَ عَلَیكَ مُجْتَرِئاً. أَنَا الَّذِی عَصَاكَ مُتَعَمِّداً.