لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
ومین نشست علمی صحیفه پژوهی

نظام نامه آموزشی صحیفه سجادیه (سومین نشست علمی صحیفه پژوهی)

نظام نامه آموزشی صحیفه سجادیه

استاد وافی

 استاد وافی: نظام نامه آموزشی صحیفه سجادیه که شما دارید لیست می کنید این شوخی نیست چون چاپ شده عرض می کنم کاری که آقای حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سجادی انجام داده ‌اند در اصفهان به نظرم تا نه هزار موضوع توانستند استخراج کنند از مباحث صحیفه سجادیه که آن تازه من نگاه میکردم دیدم بعضی از این بحث ‌های بینا رشته ای و بعضی از این موجودات جدید با این نگاه شما در آن نیست تازه یعنی کاملاً واضح است و پیشرو است ولی به همین مقداری که این ها تتبع کرده اند توانسته اند استخراج کنند اجازه بدهید برگردیم به بحثمان راجع به روش های تدریس من یک کلاسی از شما را دیدم ابتدای کلاس شما راجع به یک موضوعی با این که موضوع بحث شما و درس شما نبود ولی یک موضوع جالب توجهی را مطرح کردید و بعد به نظرم آمد که یک بحث انگیزشی است یعنی این فردی که می‌خواهد بیاید بحث های صحیفه سجادیه را بشنود لازم است که ترغیب شود مشوق می‌ خواهد باید انگیزه پیدا کند در این دنیای امروز با این همه حواشی و مشکلات و مسائل

اولین سوال جدی جامعه ما این است که در این بحث ها چرا باید سراغ صحیفه برویم حالا رفع مشکلات و مسائلی که دعای خاص مثلاً بیماری و این ها است خودش یک بخشی از توجه به دعا گاهی است ولی اینکه شما این کتاب بشود کتاب همراه شما مأنوس با این کتاب شوید به گونه ای که اگر یک روز این کتاب را ندیدید یا صحبتی نکردید یا توجهی به کتاب نشد شما دل نگران شوید این به نظرم بحث های انگیزشی می ‌خواست این را من در روش های تدریس شما دیدم یعنی یک موضوعی را مطرح کردید بعد هم گفتید که این مربوط به کلاس بحث ما نیست ولی من می خواستم بگویم که این گونه هم می شود اگر در آن نکته اول راجع به این بحث های انگیزشی یعنی اگر شما می خواهید یک کسی را تشویق کنید به اینکه امروز با این همه سرو صدا و هیاهو و گرفتاری ‌ها خب انسان ها چرا باید سراغ صحیفه بروند حالا این بحث هایی که ما می کنیم جای خودش باقی است

ولی به نظرم مثلاً نقل آن حکایت هایی که است که آدم ها چگونه حتی مسلمان نیستند حتی صاحب دین هم نیستند ولی نسبت به دعا های صحیفه سجادیه منقلب شده ‌اند متاثر شده اند شخص آن خانمی که مثلا داستانشان را خودشان نقل می کنند به نظر من یکی از روش ها این همان حکایاتی است که پیرامون تاثیرگذاری این جریان است حکایت مجلسی اول که از جوانی خودش می ‌گوید و در سند صحیفه سجادیه هم می گوید بالمناوله یعنی من دست به دست از امام زمان چهره به چهره این کتاب را به من رسید غیر از حالا سند هایی که برایشان نقل می‌ کنند

یکی این است اما یک جمله و یک کاری از شما دیدم که راجع به آن می خواهم همان طور که شما سوال کرده اید از کسانی که در فضای تدریس بودند که چه کسی بلد است این با صدای خوش بخواند و بعد علی الظاهر خواندند این صوت هایی که از شما گوش می دادم چون طبیعی است وقتی من می خواهم محضر شما بشینم باید یک مقداری آن روش های شما و تدریس نگاه شما حتی مصاحبه های شما را نگاه کردم گفتگو هایی که داشتید را نگاه کردم که چه موضوعاتی مورد توجه شما بوده است راجع به این یعنی آیا می شود از این جهت هم برای جنبه های ترویجی خلاصه چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

 

شیوه جذاب سازی کلاس ها

استاد فوادیان: آقای حسن محمودی یک کتاب دارند شیوه جذاب سازی کلاس ها در حوزه نماز و مهدویت با یک موضوع دیگر

شیوه های جذاب سازی کلاس ها این خودش یک علم و فنی است البته من از ایشان خواسته ام که شیوه های جذاب سازی کلاس های صحیفیه سجادیه را بنویسند برای شروع می شود با معما شروع کرد می شود با پرسش و با پرسیدن انگیزه ایجاد کرد من خودم هم هر کسی هم باشد می گویم من از صحیفه چندتا سوال می پرسم کاری هم نداریم هر کسی بتواند یک توضیح مختصر درباره کلمه دهد من به او جایزه می دهم

 استاد وافی : حالا این ها کسانی اند که آمده ‌اند سر سفره!

 استاد فوادیان : نه یک عده ای هستند که مثلا سی سال در حوزه درس می خوانند

 استاد وافی : ولی کسانی که واقعا نیامده اند سر سفره  چکار می کنید؟

 

 استاد فوادیان : من از موضوعات کاربردی برایشان می گویم مثلا الان عرض می کنم خدمتتان مثلاً آنهایی که خیلی ادعا می کنند خب ما مثلا آیات را دیده ایم روایات را دیده ایم مثلاً مدت ها پای منبر ها بوده ایم از  دین و منبر و محراب فاصله نگرفته ‌ایم و بیگانه نیستیم می گویم دعای ملائکه دعای سوم امام سجاد برای ملائکه دعا می کنند میفرمایند و رومان فتان القبور اگر هر کسی بگوید رومان چه فرشته ای است من به او جایزه می دهم شما می دانید هر کجا بروید و بگردید غیر از صحیفه نمی توانید با این آشنا شوید بله بعضی از تعبیر ها و واژه ها خاص هستند یعنی ابداع امام هستند

 یا مثلاً اگر عموم مردم باشد من می‌گویم آقا شما هر کجای جهان که بروید مردم فرزند دارند و به فرزندانشان هم لطف میکنن مثلاً شما برای فرزندتان پوشاک تهیه کنید کتاب وسیله اسباب بازی غذا برای او درست می کنید خب شما هر کجای جهان بروید پدر و مادر دارند این کار را می ‌کنند اما نگاه امام سجاد و صحیفه سجادیه در این کار هایی که ما برای فرزندانمان انجام می دهیم با بقیه ملت ها و مکتب ها چه تفاوتی دارد؟ شما مثلاً یک فرد انگلیسی آمریکایی هلندی و..

 استاد وافی : خانواده های ایرانی بالاخره دنبال یک سطح بهتری از رفتار های اخلاقی برای بچه هایشان هستند در حوزه تربیت مثلاً می تواند یکی از جذابیت ‌های صحیفه باشد

 

بر سر دوراهی گیر

 استاد فوادیان : مثلاً موضوعاتی که فوق العاده کاربردی هستند من دو تا مثال که هم در دعای نهم است و هم در دعای هجدهم من می گویم ما ها همه بر سر دوراهی گیر می کنیم معمولاً انسان های متدین وقتی که نمی دانند چه کار کنند می گویند استخاره بگیریم یا خودشان استخاره می گیرندولی امام سجاد اگر چه دعای استخاره دارند طلب خیر دارد ما آن را کنار می‌ گذاریم ولی در دعای نهم و هجدهم در همین دو دعا دارد من سر یک دوراهی قرار گرفته ام و نمی ‌دانم چه کنم اینجا عرض می کنم می گویند که “فغیر کثیر ما عاقبته الفناء” آن چیزی که فانی است دنبالش نرو و به دنبال چیزی باش که عاقبت دارد من دو کار را می خواهم انجام دهم کدامش باقی است و کدام فانی فانی را کنار بگذارم مکانیزم نجات  از سر دوراهی  است. یا مثلاً در دعای نهم امام سجاد علیه السلام یک روش خیلی قشنگی به همه ما ها یاد می دهند برای رفع تحیر امام می ‌فرمایند که خدایا دو کار است یکی با باعث غضب تو میشود و یکی باعث خوشنودی تو می شود میل من را به سمت کاری قرار بده که باعث خوشنودی تو می شود شما امروز دو مکان دعوت شده اید کدام را بروید خدا خوشنود تر است همان را انتخاب کن یعنی با این روش های کاربردی که در صحیفه می تواند در زندگی ما ها جاری باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه