لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

دعا برای امام زمان(عج) به روایت صحیفه سجادیه

 

به گزارش خبرگزاری مفتاح به نقل از  خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن پنجم شعبان المعظم، سالروز ولادت حضرت سیدالساجدین(ع) و به منظور بررسی آموزه های مهدوی در صحیفه سجادیه امام زین‌العابدین(ع) با حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی وافی»، رئیس بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه گفتگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

توجه به مهدویت در مراجعه به صحیفه سجادیه چه ضرورت و الزامی دارد؟

با یک خاطره صحبتم را شروع می کنم در دهه 80 شمسی مجله ای را برای امام حسین(ع) با عنوان خیمه منتشر می کردیم، در شماره های اول انتشار روزی وارد خیابان ایران شدم و به مغازه حاج علی انسانی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) سر زدم، ایشان به من اشاره کرد طبقه دوم مغازه فردی است که از وی هم مشورت بخواه، وقتی بالا رفتم با مرحوم علی‌اکبر پرورش مواجه شدم (از اعجوبه های زمانه ما که آراسته به اخلاق و برآمده از جریان انقلاب بود) … وقتی مجله خیمه را به ایشان نشان دادم و تورق کرد، گفت: امام زمان(عج) نشریه کجا است؟

همه مطالب امام حسینی و عاشورایی بود … ایشان گفت: آیا انگشت اشاره امام حسین(ع) به سمت امام زمان حی است یا نه؟ ما را به امام زمان(عج) توجه می دهند یا نه؟ این توجه در مجله خیمه کجا است؟

وقتی سراغ صحیفه سجادیه و ادعیه امام سجاد(ع) می رویم در جای جای آن به چند نوع توجه به موضوع امامت و نیاز انسان به این چراغ راه و خاص برمی خوریم؛ یعنی صحیفه سجادیه به طور خاص به مهدی فاطمه(س) اشاره دارد و دعا می کند!

کدامیک از دعاهای صحیفه امام سجاد(ع) کیفیت توجه به امام زمان(عج) را بهتر به ما یاد می دهد؟

دعای 47 صحیفه سجادیه یا دعای امام سجاد(ع) در روز عرفه که می فرماید: «اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِيِّكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيْهِ؛ خدایا! سپاس گزاردن نعمت‌هایی که به ولیّ‌ات عنایت کردی، به او الهام فرما» و سپس در ادامه می فرمایند: «وَ أَوْزِعْنَا مِثْلَهُ فِيهِ؛ ما را نیز به سپاسگزاری نعمت وجود ولی الهام کن» یعنی خدایا ما را شکرگذار نعمت وجود امام زمان(عج) قرار بده! چراکه اعظم نعمت های الهی برای بندگان وجود مقدس امام زمان(عج) است.

خدایا به ما هم این توفیق را عنایت کند درباره نعمت او … یعنی اینکه داریم ما را شکرگذار این نعمت قرار بده.

در ادامه می خوانیم: «آتِهِ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَاناً نَصِيراً ، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً يَسِيراً ، وَ أَعِنْهُ بِرُكْنِكَ أَلْأَعَزِّ ، وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ ، وَ قَوِّ عَضُدَهُ» یعنی او را از سوی خویش، فروانروایی و قدرت یاری دهنده عطا فرما؛ و درِ فتح و پیروزی آسانی را به رویش بگشا؛ و او را به نیرومندترین تکیه‌گاه خود یاری ده؛ پشتش را محکم و بازویش را قوی فرما.

این یاری از جانب خدا، نور امید را در بدنه امید می تاباند؛ در سوره آل عمران آیه 151، سوره حشر آیه دوم، سوره انعام آیه 71 می خوانیم که مردم اعتماد به نصرت الهی داشته باشید که این سنت خدا است و خدا پشتیبان شما است.

مقصود از فتح یسیری که امام سجاد(ع) برای امام زمان(عج) از خدای متعال مسئلت می دارند، چیست و این فتح چگونه حاصل می شود؟

فتح یسیر مسئله ای مهم برای ظهور امام زمان(عج) و از ملزومات آن، زمینه سازی و آمادگی قلب ها است تا حضرت حجت(عج) با اقبال پذیرش شوند!

امام سجاد(ع) در ادامه دعا از خدا می خواهند که پشت امام زمان(عج) را محکم کند … گاهی درباره تربیت صحبت می کنیم چون اعتقاد به پشتیبان داریم اگر امت همراهی نکند امام(عج) نمی تواند در مرحله عمل کاری را که باید، انجام دهد امام در چنین وضعیتی قائد است نه قائم، غایب است نه حاضر!

علاوه بر این، امام سجاد(ع) از خدا می خواهد با چشم خودش مراقب امام زمان(عج) باشد یعنی خطرات و مشکلات و دشمنی علیه ایشان هم وجود دارد و اینگونه نیست که دشمنی و کارشکنی علیه حضرت ولیعصر(عج) وجود نداشته باشد. تعبیر خائفٍ مترقب برای امام زمان(عج) یعنی جنسی از نگرانی و دغدغه مندی برای جامعه نه ترسان بودن؛ این دغدغه مندی برای بشریت در وجود مقدس همه اهل بیت(ع) هست.

باید توجه داشت ما به سوی ظهور در حال حرکت هستیم اما بعضاً به دلیل عدم رعایت ها و مراقبت های ما، زمان ظهور به تاخیر می افتد!

آیا در این دعا به مسئله ظهور امام زمان(عج) و زمینه ها و الزامات آن نیز تصریح و اشاره شده است؟

حضرت سیدالساجدین(ع) در این دعا از خدا می خواهند: «وَ انْصُرْهُ بِمَلَائِكَتِكَ؛ به فرشتگانت او را یاری ده» این یعنی حفاظت از امام زمان(عج) صرفاً کاری زمینی نیست و به مدد الهی نیاز دارد، این را هم دوستان و هم دشمنان امام زمان(عج) می دانند که کمک های فرازمینی هم به مدد حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می آیند.

در ادامه دعا به سربازهای امام مهدی(عج) اشاره می شود: «وَ امْدُدْهُ بِجُنْدِك الْأَغْلَبِ؛ و به نیرومندترین سپاهت، کمکش کن» ما معتقد هستیم که در عصر ظهور حضرت مسیح(ع) با امام زمان(عج) همراه می شود و صاحبان ادیان متوجه جهانی بودن قیام می شوند فقط جریان یهود و صهیونیسم و وهابیت با معنای خاص خود این را متوجه نمی شوند و معاضدت می کنند!

نکته دوم بیان اعتقاد به رجعت است، یعنی بازگشت انسان های پاک که علاقمند به همراهی با مهدی فاطمه(س) بوده اند تا دولت کریمه را درک کنند. خوب است در این ایام ما هم به اندازه امام سجاد(ع) دلسوز و منتظر امام زمان(عج) باشیم.

انس با صحیفه سجادیه در سبک زندگی منتظرانه چه جایگاهی دارد و باید از سوی منتظران چه توجهاتی به این کتاب شریف شود؟

ماه های شعبان و رمضان ماه توجه به مبدا فیض است اگر بنا است نور امید در قلب ما بیشتر شود و راه خودمان را در پیچ و خم زندگی بیابیم و در بن بست ها نمانیم، راهش توسل و مناجات است که در دل آنها برنامه زندگی است. صحیفه سجادیه کتاب زندگی است علامه مجلسی اول در سند صحیفه سجادیه یک سند را نقل می کند که: من از دست مهدی فاطمه(س) و به سفارش ایشان صحیفه را یافتم! آنها که به یاد مهدی فاطمه(س) هستند از این کتاب غافل نباشند.

یکی از بهترین دعاهای صحیفه دعای هشتم است که انسان را به دردها و اخلاق های ناپسند خود متوجه و راه علاج از این دردها را طلب می کند کسی که این دعا را خواند و دردهایش را متوجه شد برود سراغ دعای پانزدهم و دعای عافیت را بخواند تا از ابتلائات روحی و جسمی رها شود.

 

پایان پیام/9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه