لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

تحفه رضویه در شرح صحیفه سجادیه

درباره مؤلف

مؤلف این شرح قاضی بن کاشف الدین محمد یزدی (1001- 1074/1075 ه‍.ق) از علمای عصر صفوی است. از زندگی وی اطلاعات چندانی در درسترس نیست. در وصف وی گفته شده است که وی از فیلسوفان و آگاهان به علوم عقلی بوده و در مشهد زندگی می‌کرده است. سبک نگارش وی متأثر از میرداماد بوده است. از این رو خالی از پیچیدگی نیست. وی از حوزه درسی شیخ بهایی نیز بهره جسته است.

 

درباره شرح

اين كتاب ترجمه و خلاصه همان شرح عربى به همراه اضافاتى است كه توسط خود مؤلف نوشته شده است. شرح عربى آن، «التحفة الرضوية للصحيفة السجادية» نام دارد. كتاب، شامل شرح يازده دعا از نسخه مشهوره صحيفه است به اضافه شرح دعاى صلوات بر حضرت آدم(ع) كه آن دعا را از روى نسخه تصحيح‌شده و معتبر كه به خط كفعمى نزد مؤلف بوده نگاشته است. لازم به ذكر است گاهى نكاتى افزون از شرح عربى در اين شرح آمده است؛ با حفظ اين نكته كه شرح عربى او شامل شرح دو دعا است. روش شارح چنين است كه در ابتدا، قسمتى از صحيفه سجاديه را آورده و در زير آن به شرح لغات، مطالب صرف و نحوى و ترجمه آن پرداخته است، سپس خلاصه معناى كلام امام را بيان نموده است. زبان این اثر فارسی است.

این کتاب در سلسلة شروح علی الصحیفة السجادیة به عنوان جلد دوم با تحقیق استاد علی فاضلی توسط انتشارات پژوهشکده باقر العلوم در قم چاپ و منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه