لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
بر ساحل صحیفه، دعاهای امام سجاد، زبور آل محمد، شرح صحیفه سجادیه، صحیفه سجادیه، صحیفه سجادیه برای جوانان، صحیفه‌پژوهی، غلامرضا حیدری ابهری، معارف صحیفه سجادیه

کتاب «بر ساحل صحیفه»: 365 جرعه از زلال زبور آل محمد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد صحیفه سجادیه، کتاب «بر ساحل صحیفه» مجموعه 365 نکته ناب از صحیفه سجادیه است که مخاطب را با جهان عارفانه سیدالساجدین آشنا می‌ کند و وی را برای انس با صحیفه آماده می‌ سازد. این کتاب حاصل تلاش حجت الاسلام حیدری ابهری است که نگاه ویژه‌ ای در شرح صحیفه سجادیه دارد. بر ساحل صحیفه جدیدترین اثر او برای جوانان است که از متن زیبا و روان و دلنشین برخوردار است و خواننده را تا پایان با خود همراه می‌ سازد.

با خواندن کتاب بر ساحل صحیفه به خوبی با شیوه ترویج معارف ناب به روش دعا و مناجات آشنا میشویم. بر ساحل صحیفه به ما نشان میدهد که امام سجاد علیه السلام در عصر بی تفاوتی و سقوط ارزشها ساکت نبوده است و با سلاح دعا به نشر معارف دینی ناب پرداخته است. هر چند ارزش گرانقدر این طلای ناب تا کنون برملا نشده و قرن ها باید برای کشف این گنج پربها کاوش کرد و نوشت. این اثر دریچه‌ ای برای کشف ذخایر معارفی نیایش‌ های امام سجاد علیه السلام است.

خبرگزاری شبستان گفتگویی در مورد کتاب «بر ساحل صحیفه» با حجت الاسلام حیدری ابهری انجام داده است که بدین شرح است:

 

مهم ترین هدف شما از نوشتن کتاب « بر ساحل صحیفه » چه بود؟

هدف من آشنایی جوانان با کتاب صحیفه سجادیه بود. 365 نکته در حوزه های اخلاقی، عرفانی، توحیدی، اعتقادی، تاریخی و اجتماعی را از صحیفه انتخاب و استخراج کردم. تلاش کردم این نکات را با ادبیات جوان پسند تبیین کنم تا به راحتی قابل فهم باشد. قصدم این بود که جوان پس از خواندن « بر ساحل صحیفه» مشتاق خواندن منبع اصلی آن یعنی صحیفه سجادیه شود.

 

برای نگارش این کتاب چه تحقیقاتی انجام دادید؟

بنده به دلیل مطالعه و تدریس صحیفه سجادیه از مباحث و نکات آن مطلع هستم. صحیفه سجادیه را پنج بار مباحثه و تدریس کرده بودم و به آموزه ها و یافت هایی رسیده بودم. این نکات به خاطر تدریس مکرر پخته شده بود. برخی از دعاهای صحیفه سجادیه را 20 بار در تبلیغات و سخنرانی هایم توضیح داده بودم، برای همین به نکات اشراف داشتم.به نوعی گویی تحقیق و پژوهش در مورد این کتاب از سالها پیش با مطالعه، مباحثه و تدریس بنده رقم خورده بود.

 

مهم ترین ویژگی های کتاب « بر ساحل صحیفه» چیست؟

به نظرم ادبیات لطیف و دلنشینی دارد ضمن اینکه مخاطب می تواند با خواندن یک نکته در روز کل سال با صحیفه مانوس باشد و در پایان سال 365 نکته از صحیفه سجادیه را درک کرده باشد. این مساله باعث می شود که خواننده با مشتی نمونه خروار مواجه شود و به سراغ صحیفه سجادیه رود و آنرا مطالعه کند.

 

کتاب «بر ساحل صحیفه» چه تفاوتی با سایر کتابها در این حوزه دارد؟

در کتاب «بر ساحل صحیفه» یک مقدمه داریم که متفاوت از مقدمه صحیفه هاست. در اکثر کتاب های اینچنینی مقدمه های در مورد دعا یا صحیفه نوشته شده است اما من در مقدمه «بر ساحل صحیفه» نوشتم که چرا باید صحیفه بخوانیم. این همه کتاب حدیث داریم، نهج البلاغه داریم اما آنها ما را بی نیاز از خواندن صحیفه سجادیه نمی کند. به مخاطب توضیح دادم که صحیفه کتاب خاصی است و بهره مندی خاصی دارد. تلاش کردم پشتوانه و لطایف کلام امام سجاد (ع) را با چند جمله فضاسازی کنم و بعد جمله امام سجاد (ع) را بیاورم تا مخاطب کامل و به خوبی موضوع را دریافت کند.

 

از نظر ظاهر چه نکاتی را در کتاب «بر ساحل صحیفه» مدنظر قرار دادید؟

شکل و شمایل کتاب باید جذاب و مخاطب پسند باشد. خوشبختانه نثر جمال خیلی خوب این کتاب را با دو رنگ چاپ کرده است. نوع کاغذ و گرافیک خوب است و کتاب در قطع جیبی منتشر شده است.

 

چه نکاتی باید در نوشتن کتاب های همچون «بر ساحل صحیفه» در نظر گرفته شود؟

به نظرم دقت روی تولید مهم است. تولید باید جذاب و به روز باشد تا مخاطب را جذب کند. اگر تولید جذاب باشد با مخاطب ارتباط برقرار می کند و هضم و درک مطلب برای خواننده آسان می شود.

 

کتاب «بر ساحل صحیفه» تا چه اندازه خواننده را ترغیب به مطالعه صحیفه سجادیه می کند؟

کتاب «بر ساحل صحیفه» 400 صفحه است. وقتی مخاطب آن را می بندد تازه مشتری صحیفه سجادیه می شود و ترغیب می شود که برود صحیفه سجادیه را بخواند. اکثرا حتی یک بار هم صحیفه سجادیه را نخوانده اند اما با خواندن بر ساحل صحیفه طعمی از صحیفه سجادیه را می چشند و به آن ترغیب می شوند. مهم است که نویسنده مواجهه ای داشته باشد که مخاطب صحیفه را جدی بگیرد. خیلی از لطایف و دقایق در صحیفه سجادیه است که قابل تامل است و مخاطب می تواند با آن مانوس شود. بنده حاصل انس خود با صحیفه سجادیه را در 365 نکته بر کتاب بر ساحل صحیفه آوردم و امیدوارم که مخاطبان آن را بپسندند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه