لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

صحیفه سجادیه نقشه و راهبرد زندگی است/ کم‌کاری در حوزه تولیدات دینی رسانه‌ای

به گزارش خبرگزاری مفتاح به نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره ضرورت تبیین معارف صحیفه سجادیه در جامعه، بیان کرد: سه اتفاق مهم باید پیرامون موضوعات دینی در جامعه ما رقم بخورد اولین نکته آن است که مردم باور کنند یک نسخه دینی می‌تواند برون‌داد عملی در زیست و زندگی روزمره آن‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه مردم به دعا و نیایش بی‌اعتماد نشدند، تصریح کرد: در جامعه امروز رویکرد مردم نسبت به اتصال به منبع فیض و ارتباط با مبدأ متعالی افزایش یافته است زیرا از رفتارها‌، سیاست‌گذاری‌ها و رویکردهای دولت‌ها ناامید می‌شوند و همین امر آن‌ها را به خلوت با حضرت حق سوق داده‌ است.

وافی با بیان اینکه اصل دعا و نیایش در جامعه امروز یک مسئله جدی است، تصریح کرد: ما باید بهترین نسخه را در اختیار مردم قرار بدهیم زیرا امروزه در فضای مجازی زمانی که عبارت «دعا» یا «نیایش» را جست‌وجو می‌کنیم متأسفانه نوشته‌ها، دعاها و دستورالعمل‌هایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برخاسته از جریان دین اصیل نیست و اعتبار سندی متقن ندارند.

وی تصریح کرد: برخی از رموز و دعاهایی مانند دعای رفع بلا یا دعا برای ازدواج و از این قبیل، که در فضای مجازی و بدون داشتن اعتبار و سند حقیقی منتشر می‌شود، به جای اینکه مردم را به سمت جلو حرکت بدهد آن‌ها را با بن‌بست مواجه می‌کند، بنابراین ما باید صحیفه سجادیه را به عنوان یکی از بهترین نسخه‌های دینی در اختیار مردم قرار دهیم.

وافی بیان کرد: نکته دیگر آن است که ما با همراهی عامه مردم صحیفه سجادیه را به یک نقشه راه تبدیل کنیم تا به‌عنوان برنامه و راهبرد زندگی در جامعه تبیین شود، بنابراین استخراج برنامه و راهبرد از دعا مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام بدهیم.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: منظور از استخراج راهبرد این است که اگر کسی با بیماری مواجه می‌شود با تلاوت دعای پانزدهم صحیفه سجادیه (دعای عافیت) بینش و راهبرد درمان را از این دعا استخراج کند لذا دعا، کلاس درس است.

وافی با بیان اینکه ما معمولا برای ترویج صحیفه سجادیه از کلام و چاپ کتب و انتشارات بهره‌مند شدیم، تصریح کرد: ما در موضوعات دینی از جمله صحیفه سجادیه در ارائه محتوای نورانی در قالب هنر و رسانه کم‌کاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مجموعه حوزه و دانشگاه که بار محتوایی دینی را عهده‌دار هستند نتوانستند این محتواها را به دست اهالی هنر و رسانه برسانند و همچنین اهالی هنر و رسانه نیز نتوانستند با این محتواهای نورانی آشنا و مأنوس شوند.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه گفت: حدود ۵۰ حکایت درباره صحیفه سجادیه پیدا کرده‌ایم که قابلیت تبدیل شدن به سناریو و نمایش‌نامه دارد، برای مثال جریان دسترسی به صحیفه سجادیه از طریق علامه مجلسی اول و ملاقات ایشان با امام زمان(عج) داستان مفصلی است که می‌تواند سناریوی اجرای یک نمایش دینی و مذهبی باشد.

وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در حوزه مراقبت و سلامت معنوی ورود پیدا کرده است، اظهار کرد: نقش دعا در موضوع مراقبت معنوی بسیار پررنگ است و نباید از آن غفلت کرد، بنابراین اساسنامه‌ای پیرامون این موضوع در دانشگاه علوم پزشکی قم با همکاری نهادهای مختلف تدوین و در وزارت بهداشت نیز به تصویب رسیده است.

وافی در خصوص بالاتر بودن اعتبار سندی صحیفه سجادیه از نهج‌البلاغه، بیان کرد: صحیفه سجادیه در دانش مصطلح حدیث که تک تک راویان را بررسی می‌کنند، از نظر سندی خبر واحد است و متواتر نیست؛ تا شش هزار نفر صحیفه را نقل و روایت کردند. بر همین اساس مضامین و دعاهای مشابهی که کمک به تأیید می‌کند، کار را به جایی رسانده است که عده‌ای از بزرگان ادعای تواتر کردند و به سند رجالی رجوعی نکردند و نیازی به رجوع سند رجالی ندیدند مانند شهید اول و شهید ثانی با همین استدلال به‌عنوان دو عالم مورد توجه عموم، صحیفه سجادیه را نوشتند چون این جنس از تواتر را در جریان می‌بینیم.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه در پایان یادآور شد: از نظر اصطلاحی وثوق صدوری صحیفه سجادیه قطعی است یعنی قطعا بر اثر این قرائن می‌توان گفت صحیفه سجادیه از امام سجاد(ع) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه