لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

شیخ عباس برهانی الولید: صحیفه سجادیه ثمره عقاید اسلام است

«حوزه» در خراسان شمالی، شیخ عباس برهانی الولید، از شیعیان اسماعیلیه و طلاب جامعه المصطفی قم، امروز در ارتباطی تصویری با وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) که با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشگاه در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) بهار دانش است و اگر کسی آن را مطالعه کند می‌بیند این کتاب ثمره عقاید اسلام است، کتابی که در آن امام زین‌العابدین(ع) شاخه‌های مختلفی از علوم پنهان و آشکار را مورد بحث قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این کتاب امام سجاد(ع) سرآمد علوم غریبه و ظاهر و باطن و باطن الباطل را آموزش می‌دهد، افزود: به‌ عنوان‌ مثال ایشان در صحیفه موضوعات علوم غریبه از جمله ابجد، عدد، تسخیر، استخاره، تعویض، رؤیا و مانند آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهد و از این طریق مشکلات جسمی و روحی را درمان می‌کند.

شیخ برهانی الولید با اشاره به اینکه جا دارد دانشمندان اسلام و دانشمندان غرب همگی تنها وظیفه‌شان را نشر علوم امام و اصحاب قرار دهند، ادامه داد: امام سجاد(ع) شاخه‌های مختلف علم را مطرح کرده و دانشمندان مختلفی را تربیت کرد که موفقیت‌های چشمگیری کسب کردند و جایگاه بخصوصی در میان دانشمندان اسلام دارند.

وی اظهار کرد: این امام همام از ویژگی دعا استفاده کرد و علوم مختلف را نشان داد و در حالی که توسط امویان در گونه‌ای حصر خانگی بود وقت خود را هدر نداد و ادعیه متعددی را تهیه کرد که در آن‌ها مسائل دشوار مختلفی را آموزش داد و به‌واسطه همین ادعیه مأموریت اصلاح را پیش برد.

شیخ برهانی الولید گفت: در آن زمان یکی از خطراتی که اسلام را تهدید می‌کرد این بود که اسلام به کشورهای دیگر گسترش پیدا کرده بود و افق ذهن مسلمانان به روی فرهنگ‌ها و آداب‌ و رسوم مختلف باز شده بود و مسائلی که از طریق پیوستن دیگر ملت‌ها به امت اسلامی ایجاد شده بود ذهن مسلمانان را به چالش می‌کشید، بنابراین لازم بود تلاش ویژه‌ای برای تبیین مسائل دینی علمی و ایدئولوژیک صورت گیرد.

وی افزود: امام این نیاز را می‌دانستند لذا متفکرانی را پرورش داد که می‌توانستند با بیان مسائل مواجه شده و آن‌ها را حل کنند.

شیخ برهانی الولید گفت: مسئله دوم و خطر دوم دنیای اسلام در آن دوران لذت‌جویی عجیب مسلمین در آن زمان بود، این مسئله معمولاً همه را به ضعف ایمان سوق می‌دهد و به‌مرور ارزش‌های معنوی را کمرنگ می‌کند و امام سجاد(ع) به‌ عنوان راه‌حل مجموعه‌ای از ادعیه ثمربخش را مهیا کرد تا به‌ این‌ ترتیب یک فضای معنوی را در جامعه ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه