لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

شرح دعاهای 32 تا 43 صحیفه سجادیه در پنجمین جلد از کتاب «بوستان سالکان»

پنجمین جلد از کتاب «بوستان سالکان در شرح صحیفه سرور ساجدان» دربردارنده شرح دعاهای 32 تا 43 صحیفه سجادیه به تازگی از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مفتاح به نقل از آستان نیوز، اين كتاب از نخستين تأليف‌‏هاى اماميه و از ريشه‌دارترين آثار ارزشمند مكتب تشيع است که در گذر تاريخ پرشكوه خود، شرح‏‌هايى فراوانی بر آن نوشته‌‏ شده و ترجمه‌هايى بسياری را در اختیار مخاطبان قرار داده است.

صحيفه سجاديه نامى آشنا، گوهرى گران‌سنگ و سرچشمه‌‏اى اثرگذار در انديشه، اخلاق و معرفت است؛ از اين ميان، جامع‏ترين و مفصل‏ترين شرح بر صحيفه سجاديه، اثرى با عنوان «رياض السالكين فى شرح صحيفة سيدالساجدين(ع)» است؛ کتاب «بوستان سالکان در شرح صحیفه سرور ساجدان» برگردان فارسى این اثر است كه همراه با دقت فراوان در متن و تحقيق در منابع و مآخذ انجام شده است.

در این اثر که تالیف آن را «صدرالدین سیدعلی خان مدنی» بر عهده داشته و حسین صابری آن را به زبان فارسی ترجمه کرده است، به شرح دعاهای سی و دوم تا چهل و سوم کتاب صحيفه سجاديه امام زین العابدین(ع) پرداخته شده و متن دعا نیز همراه با ترجمه و شرح آن آورده شده است.

«صدرالدین سیدعلی خان مدنی هندی شیرازی از عالمان برخاسته از سلسله ارجمند سادات است که در پانزدهم جمادی‌الاولی سال1052قمری در مدینه و به روایتی در مکه ولادت یافته است. خاندان او از خاندان‌های عالم‌پرور بوده و نسب ایشان به زید بن علی می‌رسد. در گذشته‌های دور این خاندان، نیای شانزدهم سیدعلی خان، یعنی ابوسعید نصیبی به شیراز کوچیده و پس از چندین نسل، جد مؤلف یعنی سیدمحمدمعصوم، شیراز را به آهنگ مکه ترک گفته و آنجا مجاورت گزیده است.

مؤلف در دوران جوانی به حیدرآباد رفته و از همان زمان در هند اقامت داشته تا سرانجام پس از 48 سال دیگر بار به مکه بازگشته و پس از مدتی نیز به عراق و آن‌گاه مشهد و سپس اصفهان رفته و در همین شهر شرح صحیفه را به سلطان حسن صفوی اهدا کرده است. او سپس به شیراز رفته و تا پایان عمر در آنجا بوده و به سال 1120قمری در همان شهر بدرود حیات گفته و در شاه‌چراغ به خاک سپرده شده است».

از دیگر آثار سیدعلی خان مدنی می‌توان به «انوار الربیع فی انواع البدیع»، «التذکرة فی الفوائد النادرة»، «الحدائق الندیة فی شرح الصمدیة»، «الدرجات الرفیعة فی طبقات الشیعة»، «الفرائد البهیة فی شرح الصمدیة»، «الکلم الطیّب و الغیث الصیّب»، «موضّح الرشاد فی شرح الارشاد فی النحو» اشاره کرد.

پنجمین جلد از کتاب «بوستان سالکان؛ در شرح صحیفه سرور ساجدان (ع)» در 780 صفحه با شمارگان 400 نسخه در قطع وزیری از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی راهی بازار نشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه