لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

اکثریت اهل سنت محب اهل بیت علیهم السلام هستند

به گزارش پایگاه خبری بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه به نقل از ایکنا، مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه گفت: غالب اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام ارادت و محبت دارند و آنچه درباره حضرت شهربانو بیان شده درست نیست؛ یشان افزود: کسانی در شیعه و یا اهل سنت که قصد دارند مسائل علمی را مطرح کنند، توجه کنند که منابر تبلیغی و خطابه‌های نماز جمعه جای طرح مباحث علمی و تاریخی و نظریه‌پردازی نیست و جای این مباحث در حوزه و دانشگاه است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی وافی، مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه به دنبال سخنان مطرح شده درباره شهربانو و حضرت امام حسین علیه السلام، گفت: بنده سال‌ها با بدنه اهل سنت در ارتباط بوده و هستم، چه در زمانی که در ایرانشهر و زاهدان، بزمان و درگان بودم و چه در مناطق دیگر. روستا به روستا در میان اهل سنت رفت و آمد کردم. هر جا که زمینه برای ترویج و تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام و قرآن وجود داشته است رفتم و حتی بعد وارد کهنوج، فاریاب و قلعه گنج شدم، بنابراین با روحیات اهل سنت آشنا هستم.

وی افزود: در ایام محرم هم که به این مناطق سفر می‌کردم شرح مصائب اهل بیت علیهم السلام را می‌خواندم و سیره و تاریخ اهل بیت علیهم السلام را بیان می‌کردم؛ عمده اهل سنت مانند شیعیان محبت و ارادت به اهل بیت علیهم السلام دارند و حتی از مولوی‌های اهل سنت، کسانی را دیده‌ام که وقتی مدح و ذکر حضرت زهرا سلام الله علیها به میان می‌آید آنقدر رقت قلب و توجه دارند که اشک می‌ریزند و بر مصائب سیدالشهداء می‌گریند.

مدیر پژوهشکده امام حسین علیه السلام و مناسک آئینی بیان کرد: در سفری که به افغانستان داشتم بیش از ده هزار نفر از اهل سنت در ایام محرم عزاداری می‌کردند و کم نیستند اهل سنتی که نامشان همنام حسین و عباس و دیگر اهل بیت علیهم السلام است؛ کتاب‌های زیادی در این کشور وجود داشت که علمای اهل سنت در ارادت به اهل بیت و شرح مصائب آنها مطلب نوشته‌اند. ما با اینها مانوس بوده و این واقعیات را دیده‌ایم.

مدیر بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه تصریح کرد: غالب اهل سنت جز عده قلیلی در مسائل تاریخی دنبال حقیقت هستند و متوجه موضوعات و اهل حریم نگه داشتن نسبت به اهل بیت علیهم السلام هستند؛ در مناطق مرزنشین مانند تالش و اسالم و نقاط مختلف استان گلستان و مناطق جنوبی می‌بینیم که اهل سنت و شیعه در کنار هم زندگی می‌کنند و گاهی در یک خانواده، دو فرزند شیعه و دو فرزند سنی و داماد از اهل سنت و یا شیعه است و یا پدر شیعه است و زنی از اهل سنت را انتخاب کرده و اینطور اعتماد بین شیعه و اهل سنت وجود دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین یکی از نکات مهم این است که بزرگان اهل سنت و اندیشمندان شیعه مطلع هستند که اگر بناست، در مباحث علمی، تاریخی و … بحث روشنگرانه شکل بگیرد نباید کلمه‌ای از باب اهانت و شماتت به طرف مقابل ابراز شود.

ماجرای اسارت حضرت شهربانو
این محقق بیان داشت: اگر ما مانند علامه امینی‌ها و سیدشرف‌الدین‌ها دنبال این هستیم که حقانیت را نشان دهیم باید با ادب و احترام این کار انجام شود و به همین جهت بنده با برخی موضعگیری‌هایی که برخی افراد چه از شیعه و چه اهل سنت انجام می‌دهند مخالفم و نباید جاهلانه و یا عامدانه سخنی از روی بی‌حرمتی به زبان بیاورند. اگر قرار است ما خطاب به دیگری آگاهی‌بخشی کنیم باید با استفاده از منابع خود آنها این کار را بکنیم، اگر کسی قصد دارد شیعیان را که ارادت به امام معصوم علیه السلام دارند و امامت ایشان را پذیرفته‌اند، آگاه کند باید با استفاده از منابع دقیق و اصیل شیعه باشد. اخیرا فردی سخنانی در مورد شهربانو مطرح کرده است؛ شیخ عباس قمی در منتهی‌الآمال از قطب راوندی که از محققان و محدثان بنام شیعه است نقل کرده که وقتی ایرانیان خودشان با اقبال رو به اسلام آوردند، یزدگرد دختری به نام شهربانو داشت که در ماجرای فتح ایران، به عنوان اسیر وارد مدینه شد، فردی جلو آمد و وقتی خواست به او نزدیک شود شهربانو به فارسی گفت: روز هرمز سیاه باد که کسی بخواهد به دختر او توجه کند.

وی بیان کرد: در این نقل وجود دارد که عمر برآشفت و خواست شهربانو را مجازات کرده و جسارت او را جواب دهد و حتی تعبیر کرد که این گبرزاده مرا دشنام می‌دهد، در اینجا حضرت علی علیه السلام ورود کردند و فرمودند: تو سخنی را که نفهمیدی از کجا متوجه شدی که دشنام است؛ به همین جهت عمر کوتاه آمد و دستور داد که او را به عنوان کنیز بفروشند و امام علی علیه السلام فرمودند که فروختن دختران پادشاهان هرچند که کافر باشند جایز نیست.

استاد وافی در ادامه گفت: بنابر نقل دیگر از آن حضرت، فرمودند که اینها از جنس اسرا نیستند و بنابر اقبال خودشان تسلیم شده‌اند و ما از شهربانو جریان رؤیای صادقه را شاهد هستیم که شبیه مادر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده است و نشان می‌دهد که قبل از ورود به مدینه در این رؤیا به پیامبر صلی الله علیه و آله توجه پیدا کرده‌اند. حضرت به عمر فرمودند که او را به یکی از مسلمانان تزویج کن و خودش یکی از مسلمین را اختیار کند و مهر او را هم از بیت‌المال بدهد؛ در تاریخ آمده است که شهربانو به امام حسین علیه السلام اشاره کرد و حضرت علی علیه السلام سفارش او را به فرزندشان امام حسین علیه السلام کردند و اینکه مراقب او باش و از او محافظت کن.

وی ادامه داد: بنابراین از منظر شیعه، اجازه امام علی علیه السلام به عنوان امام پشت سر این ازدواج بود و با اذن و حمایت امام صورت گرفته است و امام علی علیه السلام فرمودند که از ذریه او نسل پاکی متولد می‌شوند و امام زین‌العابدین علیه السلام نتیجه این ازدواج هستند.

این پژوهشگر در توصیه به افرادی که چه در بین شیعه و یا اهل سنت قصد دارند مسائل علمی را مطرح کنند، تاکید کرد: منابر تبلیغی و خطابه‌های نماز جمعه جای طرح مباحث علمی و تاریخی و نظریه‌پردازی نیست و جای این مباحث در حوزه و دانشگاه است؛ باید مراقب باشیم و به دامی که دشمنان برای ایجاد آتش اختلاف و فتنه و تضعیف فرقه‌های اسلامی درست کرده‌اند نیفتیم و گرفتار نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه