لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
امام زین‌العابدین، امام سجاد، ایزابل برای، بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، بنیاد بین‌المللی عاشورا، جومانه طنانه، دعاهای امام سجاد، سید طاهر الهاشمی، سید فادی السید، شیخ حیدر المهاجر، صحیفه سجادیه، صحیفه‌پژوهی، عبدالعزیز الشریف، فرزدق، محمد کیزا موسی، محمد موالی، محمدحسن اختری، مرکز الامة الواحدة، معارف صحیفه سجادیه

وبینار بین‌المللی «نقش امام سجاد علیه‌السلام در تحکیم مبانی اسلام» برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه به نقل از ابنا، بنیاد بین‌المللی عاشورا با مشارکت مرکز الامة الواحدة، وبینار بین‌المللی در فضای مجازی با عنوان «نقش امام سجاد در تحکیم مبانی اسلام» با حضور نخبگانی از علما و‌اندیشمندان جهان اسلام و دیگر کشور‌های غربی برگزار نمود.

پس از تلاوت آیات قرآن مجید، «سید فادی السید» مدیر مرکز الامه الواحده در سخنان افتتاحیه خود ضمن خوش آمد گویی به سخنرانان و شنوندگان این نشست مجازی، درباره نقش امام زین العابدین علیه السلام از ابعاد مختلف، مطالبی را ایراد نمود و گفت: امام سجادعلیه السلام علی رغم وحشی گری‌ها و ظلم‌های بنی‌امیه و یزید که علیه اهل بیت علیهم السلام روا داشتند و امام حسین و یاران‌ ایشان را به شهادت رساندند و زنان اهل بیت را به اسارت گرفتند، توانست با بیانات و سخنرانی‌های افشاگرانه خود ماهیت جنایتکار این خاندان فاسد را رسوا کند و ادعا‌های آنان را دروغ و منافق‌گرایانه و برخلاف قرآن و موازین اسلام معرفی کند، همچنین این امام توانست فلسفه قیام امام حسین را و تعالیم و‌اندیشه‌های گهربار اجداد و پدران خود را نشان دهد.

وی استدلال کرد که امام حسین علیه السلام راه جدش پیامبر صلی الله علیه وآله را در هدایت مردم ادامه وبر عهده گرفت. همچنین این گوینده درباره نقش عزاداری و حزن و اندوه و گریه کردن بر مصائب امام حسین علیه السلام مطالبی را ایراد نمود.

در ادامه این وبینار آیت الله «محمدحسن اختری» مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در سخنان افتتاحیه خود درباره نقش امام سجاد علیه السلام مطالب گوناگونی را بیان داشت و گفت که این امام با نقش خود توانست مفهوم اصلاح در امت جدش را از بعد علمی و فکری و اعتقادی را عملی کند و راه هدایت و عبودیت مطلق را برای خدا نشان دهد و این مفاهیم و آموزه‌ها و خطبه‌های امام از جمله رساله حقوق و صحیفه کامل سجادیه را به عنوان یک دستورالعمل و منشور اخلاقی و انسانی دانست که رستگاری را در دنیا و آخرت به دنبال دارد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام تأکید کرد: رساله حقوق امام سجاد علیه السلام مترقی‌ترین منشور حقوقی جهان می‌باشد که در روزگار ما قابل اجرا می‌باشد، این رساله می‌تواند به عنوان دستورالعمل و منشور حقوقی برای دولت‌ها و جوامع انسانی به شمار آید، و باید در مورد آن جلسه‌های هم‌اندیشی برگزار گردد تا ابعاد و نقش امام سجاد در گسترش معارف اسلام و نحوه رویارویی با حاکمان فاسد بیشتر نشان داده شود.

در ادامه شیخ «عبدالعزیز الشریف» از مبلغین و علمای عربستان، از شهر ریاض درباره فضائل اهل بیت علیهم السلام به استناد کتب معتبر اهل سنت مطالبی ایراد نمود، و تأکید کرد که فضائل اهل بیت به ویژه امام سجاد علیه السلام در لابلای اسناد تاریخی و کتب روایی و از زبان شعراء بسیار زیاد وجود دارد، از جمله‌ایشان به قصیده شاعر بزرگ فرزدق که در حق و فضایل امام سجاد اشعار جاودانه‌ای را سرود، اشاره کرد.

الشریف ادامه داد که حرکت اهل بیت علیهم السلام و فضائل و مشروعیت راه آن‌ها می‌تواند الگوی مناسب برای جهانیان باشد و تمامی اهل سنت و جماعت به خاندان اهل بیت احترام می‌گذارند و آنچه که درباره دشمنی برخی مدعیان پیروی از پیامبر و اهل سنت با اهل بیت علیه السلام روا می‌دارند و یا موضع‌گیری خصمانه می‌گیرند، با اهداف تفرقه افکنانه و با مقاصد سیاسی می‌باشد و به دروغ خود را از پیروان اهل سنت می‌دانند، زیرا پیامبر بار‌ها درباره فضایل و محبت به خاندان خود تأکید فرموده، و هرکس ادعای پیروی از پیامبر را دارد باید به اهل بیت محبت و از انان تبعیت کند.

دکتر شیخ «محمد الزعبی» یکی دیگر از سخنرانان این نشست مجازی بود که درباره محبت اهل بیت علیهم السلام در قرآن و سنت مطالبی را بیان کرد و با ذکر حدیث ثقلین که از پیامبر روایت شده است تأکید کرد که همواره پیامبر اکرم به امت خود توصیه می‌کرد که حب و عشق به اهل بیت، محبت به پیامبر است و باید از اهل بیت پیروی کرد.

وی همچنین درباره ویژگی‌های امام سجاد علیه السلام که در قصیده معروف فرزدق بیان شده است توضیحاتی داد و گفت: هرچند که فرزدق به ظاهر یکی از شعرای دربار اموی بود ولی محبت اهل بیت و خاندان پیامبر را در دل داشت و به رغم شرایط خفقان حاکم بر مردم، با این اشعار حقانیت اهل بیت را شجاعانه بیان داشت.

این عالم اهل سنت تأکید کرد که عشق به اهل بیت علیهم السلام در دل‌های عموم مسلمانان و اهل سنت رسوخ کرده است. زیرا امام حسین و اهل بیت علیهم السلام مختص شیعیان و یا سنی‌ها نمی‌باشد بلکه نهضت امام حسین علیه السلام یک قیام و نهضت انسانی جهانی است و در همه دوران و زمان‌ها جاودان و عبرت‌آموز است.

خانم «ایزابل برای» معاون رئیس شورای اسلامی در بلژیک و یکی از کاندیدا‌های مجلس نمایندگان در آن کشور، در سخنان خود درباره نقش امام سجاد و ائمه اطهار علیهم السلام در بیان ارزش‌های اسلامی و انسانی و الگو‌های اخلاقی، مطالبی را بیان داشت و تأکید کرد که امام سجاد علیه السلام علی رغم تمامی مشکلات و فشار‌ها و شرایط دشوار از نقش ارزشی و رسالت مداری خود فرو‌گذار نبود، بلکه توانست مظلومیت خاندان اهل بیت و فلسفه انقلاب امام حسین علیه السلام را با خطبه‌های خود بیان کند، و مکتب اخلاقی و عرفانی را پایه‌گذاری نماید.

وی به نقش امام سجاد علیه السلام بعد از واقعه عاشورا در شام و کوفه و مدینه پرداخت و تأکید کرد که‌ ایشان با بیان حقایق برای مردم و ایجاد مکتب اخلاقی و معنوی یکی از بهترین منظومه‌های فکری و روحی را ایجاد نمود و توانست شیوه و مهارت و فن دفاع از حق و حقیقت را به مظلومان آموزش دهد.

این بانوی‌ اندیشمند اروپایی نتیجه گرفت که همه انسان‌ها می‌توانند از امام سجاد علیه السلام درس زندگی شرأفتمندانه را بیاموزند و این که چگونه رابطه خود را با خود و خدای خود تنظیم کنند.

در ادامه این نشست خانم «جومانه طنانه» از روزنامه نگاران برجسته کشور استرالیا گفت: نقش رهبری امام سجاد علیه السلام در امر اطلاع‌رسانی واقعه کربلا و بیان حقایق بسیار تأثیر‌گذار و تاریخی و ماندگار است، زیرا‌ایشان ناگفته‌ها را بیان کرد و مشروعیت نهضت امام حسین علیه السلام به اثبات رساند و مبانی امامت تحکیم نمود و پایه‌های ظلم و ستمی را ارزاند و این حرکت رسالت گونه بسیار تأثیرگذار و تاریخی و ماندگار گردید.

این خانم محقق، در ادامه گفت: عملکرد امام سجاد علیه السلام در بیان حق و حقیقت و شیوه‌های تبلیغاتی، توانست علاوه بر بیان فاجعه واقعه کربلا و افشای جنایت یزیدیان پایه‌های سلطنت و حکومت بنی‌امیه را بلرزاند و ناآرامی روانی و سیاسی را در ساختار حکومت یزید ایجاد کند، وسخنان شجاعانه و افشاگرانه امام در برابر ظلم و‌اندیشه‌های گمراه‌کننده آنان، مشروعیت نهضت امام را به اثبات برساند.

خانم طنانه در پایان به شیوه افشاگرانه امام سجاد علیه السلام در لابلای خطبه‌های‌ ایشان در کوفه و شام اشاره و ابراز کرد: این شیوه توانست ارکان حکومت ظالمان را برلرزاند و‌ اندیشه‌ها و قلوب مردم را برانگیزاند و آنان را علیه یزید و دستگاه حاکمیت بنی‌امیه بشوراند. زیرا معانی خطبه‌های بلیغ و عمیق امام سجاد علیه السلام که در آن سرشار از احساسات انسانی و فکری و تربیتی و آموزشی بود نشان می‌دهد که جایگاه علمی و مرجعیت دینی سلاله امامان چیست.

وی به صحیفه سجادیه اشاره کرد و مضامین تربیتی و تبلیغی آن را به عنوان منابع مهم برای پر کردن خلاء روحی در جامعه توصیف نمود.

در ادامه شیخ «محمد کیزا موسی» رئیس مؤسسه العباس از کشور تانزانیا، به جایگاه تواضع از دیدگاه امام سجاد علیه السلام پرداخت و با بیان مطالب کوتاهی از زندگی و سیره عملی و نظری امام سجاد علیه السلام گفت: فضیلت تواضع در قرآن و احادیث پیامبر و فرمایشات ائمه اطهار علیهم السلام بسیار آمده است و تواضع و عبودیت برای خدا را امام سجاد علیه السلام با بیان خطبه‌ها و کلمات و سخنان خود بار‌ها با سخنان بلیغ و عرفانی نشان داده است و می‌توان آن را یک الگوی عملی برای بشریت دانست.

در ادامه «سید طاهر الهاشمی» عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و رئیس اتحادیه سادات در استان بحیره در کشور مصر در سخنان خود گفت: امام سجاد رسالت بزرگی را که همانند رسالت انبیا و پیام اوران الهی بود بر دوش گرفت و توانست اهداف شوم یزید و دستگاه حاکمیت ظلم و ستم را رسوا و ماهیت آن‌ها را افشا کند.

وی عنوان کرد: امام زین العابدین علیه السلام با دعا و مناجات‌های خود توانست هویت واقعی اسلام را حفظ کند. ‌ایشان در آن شرایط خفقان، دعا را وسیله‌ای برای ترسیخ و تحکیم اسلام دانست و با تدوین رساله حقوق خود توانست پاکی را از زشتی، و ظلم را از حقیقت، جدا کند.

الهاشمی گفت: دعا نیروی معنوی پنهان در درون انسان و جوامع بشری است و می‌تواند عقل و قلب انسان را به ملکوت الهی متصل نماید، زیرا در حدیث آمده است \”دعاء مخ عبادت است\” و دعا می‌تواند سعادت جامعه بشری را تأمین سازد، و هر کس با دعا مأنوس گردد، دارای اخلاق نیکو و رفتار زیبنده می‌شود و می‌تواند خود و خانواده و جامعه را از انحرافات و پستی‌ها مصون دارد. این موارد در صحیفه سجادیه مکرراً آمده است و باید پیروان اهل بیت و مردم از جمله پیروان طریقت صوفی با قرائت صحیفه سجادیه و دعا‌های امام سجاد به فضایل و سجایای اخلاقی و معنوی آراسته شوند و آن را به عنوان دژ محکم در برابر مشکلات روحی و روانی قرار دهند تا معنویت و پاکی در وجود انسان رشد نماید. همچنین رساله حقوق امام سجاد به عنوان دستورالعمل و شیوه‌نامه زندگی برای خانواده و جامعه قرار گیرد.

شیخ «حیدر المهاجر» پژوهشگر اسلامی از کشور بلژیک در سخنان خود مقایسه‌ای درباره عاشورا در گذشته و حال نمود و در سخنان خود تأکید کرد که می‌توان از واقعه کربلا و نقش امام سجاد علیه السلام در کربلا درس‌های عبرت گرفت. زیرا حرکت و اقدامات تربیتی و اصلاح‌طلبانه امام سجاد علیه السلام کمتر از اهمیت نهضت امام حسین علیه السلام نیست.

وی گفت مکتب امام سجاد علیه السلام مکتب صبر و استقامت است و می‌تواند برای هر دوره و هر زمان الگو قرار گیرد. انسان می‌تواند از آن در امور سیاسی و اقتصادی و اجتماعی حکمت بیاموزد.

پژوهشگر اسلامی بلژیکی ادامه داد: ملت‌های مظلوم که علیه زور و تجاوزگری در لبنان و یمن و فلسطین قیام کرده‌اند علی رغم دشواری‌ها و نبود امکانات و حمایت‌ها و فشار‌های اقتصادی و محاصره و تحریم همه جانبه توانستند در مقابل نیرو‌های باطل و شر‌ایستادگی کنند چون امام حسین و حضرت سجاد و زینب علیهم السلام را به عنوان الگو خود قرار دادند.

وی در پایان گفت امام سجاد علیه السلام سرچشمه جوشان ارزش‌های اخلاقی و انسانی است که توانست به انسان‌ها درس پایداری و مقاومت در برابر حکام فاسد را بیاموزند.

«محمد موالی» روزنامه‌نگار سوریه در سخنان خود به ابعاد و معانی اخلاقی و ارزشی و فکری امام حسین علیه السلام پرداخت و تأکید نمود امام حسین علیه السلام رهبر جهادگری است که توانست از راه قیام مبارک خود انسان را از جهل و تسلیم به باطل نجات دهد.

وی به نقش تاریخی امام سجاد علیه السلام در مبارزه سیاسی و گسترش معنویت و فضائل اخلاقی اشاره کرد و گفت: ائمه علیهم السلام توانستند حق و حقیقت را نشان دهند و به انسان بیاموزاند که چگونه در برابر ظلم ستم‌ ایستادگی و مقاومت نماید و چگونه با تزکیه خویشتن به فضائل اخلاقی و انسانی در برابر انحرافات گسترده وضع موجود مقاومت کنند.

وی در پایان سخنان خود خواستار تحول فکری و اقتصادی در جوامع بشری امروزه گردید و تأکید نمود که امام سجاد علیه السلام می‌تواند الگویی مناسب برای این تحول قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه