لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

موضع امام سجادعلیه السلام در مورد قیام توّابین

گرچه ادعا شده است که رهبرى توّابین، امامت على بن الحسینعلیه السلام را پذیرفته بود، اما در منابع کهن، رابطه آشکارى بین امام سجّادعلیه السلام و توابین ثبت نشده است. آنچه مهم به نظر مى رسد آن است که توّابین در مجموع، این هدف را دنبال مى کردند که در صورت پیروزى، حکومت را به اهل بیت علیه السلام واگذار کنند و در آن عصر، از نسل حضرت فاطمه علیها السلام کسى جز على بن الحسین علیه السلام شایسته این کار نبود. به عبارت دیگر، آنان دعوت به اهل بیت علیه السلام را در رأس برنامه انقلابى خود قرار داده بودند.

عبیداللّه بن عبداللّه، سخنگو و مبلّغ توّابین، در مقام دعوت مردم به قیام در این زمینه چنین گفت: «ما شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرصلى الله علیه وآله و خون خواهى اهل بیتش و جنگ با قاسطین و مارقین فرامى خوانیم. اگر در این راه کشته شدیم، آنچه خداوند در جهان آخرت براى پاکان فراهم آورده بهتر است و اگر پیروز شدیم، حکومت و رهبرى جامعه را به اهل بیت پیامبرمان باز مى گردانیم.»

آنان در میدان جنگ نیز زمانى که در برابر سپاه شام در حال آماده باش بودند، هدف و فلسفه قیام خود را چنین اعلام کردند: «حکومت را به اهل بیت پیامبرمان بازمى گردانیم; آنان که خدا به واسطه شان به ما نعمت و کرامت ارزانى داشته است.» [1]

بنابراین، گرچه دلیل و روایت خاصى از امام سجاد علیه السلام بر تأیید این نهضت وجود ندارد، اما بدون تردید، قیام توّابین مورد تأیید امام علیه السلام قرار داشته; چرا که قیام آنان همچون قیام مختار، براى خون خواهى امام حسین علیه السلام بوده است واین حرکت ـ چنان که خواهد آمد ـ مورد تأیید امام علیه السلام بوده است.

منبع:پرتال جامع علوم انسانی

[1] شیخ طوسى، اختیار معرفة الرجال، ج 1، ص 341 ، ص 340 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه