لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
لوگو بنیاد صحیفه

معرفی کتاب «مقتل مظلوم»

به قلم دکتر محمدرضا فخر روحانی[1]

در باره واقعه کربلا کتاب‌های متعددی نگاشته شده و خواهد شد. معمولا عنوان «مقتل» به نام شهیدی در واقعه کربلا اضافه می‌شود، اما این کتاب دارای عنوان مقتل مظلوم است؛ یعنی مقتل شخصی -یا اشخاصی- است که نه فقط «مقتول» بلکه «مظلوم» نیز بوده است.

این کتاب، چاپ دیگری از همین متن است که قبلا با نام مقتل الحسین علیه السلام ‌‌‌‌قتيل العبرة ابن علي قائد البررة در سال 1395 ش منتشر شده بود.

کتاب حاضر از چاپ قبلی‌اش به دلایلی که ذکر می‌شود متمایز است. از صفحه 11 تا 15، پیشگفتاری درج شده است که 14 بند از 15 فقره آن، مربوط به ابعاد گوناگون مقتل و مقتل خوانی است. دیگر آن که تمرکز زمانی آن صرفا بر وقایع روز عاشور بوده، تنها از اولین ساعات روز عاشورا تا شهادت امام حسین علیه السلام را در بر می‌گیرد.

به لحاظ چینش مطالب، ترتیب دقیق تاریخی حوادث رعایت شده است. از آن جا که ممکن است تلفظ درست برخی نام‌های عربی برای فارسی زبانان دشوار باشد، اعراب‌گذاری دقیق در سرتاسر متن عربی دیده می‌شود. ترجمه فارسی که به صورت زیرنویس ارائه شده است، برای خواننده فارسی زبان و فارسی خوان، این حُسن را دارد که می‌تواند سیر وقائع را به سهولت و سلاست دنبال کند. پانوشت‌های توضیحی، همگی به آخر کتاب منتقل شده‌اند و برای همه صحنه‌هایی که نقل شده‌اند، ارجاعات به منابع متعدد درج شده‌اند. پایان بخش کتاب، فهرستی دو صفحه‌ای از منابع و مصادری است که نوشتن این مقتل به آنها استناد شده است.

[1]– استادیار دانشگاه قم؛ به نقل از پژوهش‌نامه معارف حسینی، سال پنجم، شماره 20، زمستان 1399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق سایت مربوط به بنیادبین المللی صحیفه سجادیه می‌باشد. (طراحی سایت)

Search
Close this search box.