معاونتهای بنیاد بینالمللی صحیفه سجادیه یکی از ارکان بنیاد محسوب میگردد که به قرار ذیل است:
- معاونت پژوهش؛
- معاونت آموزش؛
- معاونت فرهنگی – تبلیغی.
- معاونت اجرایی.
تبصره: افزایش تعداد معاونتها در بنیاد، منوط به تصویب هیئت امناء است.
الف) شیوه انتخاب معاون
معاونین با حکم رئیس بنیاد به مدت سه سال منصوب میشوند.
تبصره: پس از اتمام دوره معاونت تا انتخاب معاون جدید،کماکان معاون قبلی به عنوان سرپرست، انجام وظیفه خواهد نمود.
ب) شرایط معاونین
- برخورداری از حسن شهرت و دارا بودن صلاحیتهای اعتقادی، اخلاقی و سیاسی؛
- التزام عملی به ولایت فقیه و وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی؛
- توانمندی در انجام وظایف محوله؛
- داشتن مدرک سطح چهار یا مدرک همتراز، به غیر از معاونت اجرایی.
تبصره: در صورتی که متقاضی، مدرک تحصیلی رسمی حوزوی نداشته باشد، باید مراتب علمی وی از سوی شورای گسترش، حداقل معادل با مدرک تحصیلی مورد نظر، تشخیص داده شود.
ج) وظایف معاونتها
وظایف معاونت پژوهش:
- اداره امور پژوهشی؛
- برنامهریزی امور پژوهشی با همکاری سایر بخشها و اجرای آن؛
- نظارت بر حسن اجرای برنامهها، مقررات و آییننامههای پژوهشی؛
- تهیه و پیشنهاد آییننامههای مورد نیاز، به شورای سیاستگذاری بنیاد؛
- ارزیابی عملکرد پژوهشی، اعضا و مدیران گروهها؛
- طراحی و پیشنهاد ساختار معاونت پژوهش به رئیس بنیاد و استقرار آن پس از تصویب هیئت امناء؛
- ارائه و انجام پژوهشهای بنیادی، کاربردی، و راهبردی در زمینه فعالیتهای بنیاد؛
- برنامهریزی جهت استفاده اعضای گروههای علمی از فرصتهای مطالعاتی و بورس تحصیلی؛
- همکاری در برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی؛
- مدیریت امور کتابخانهها و بانکهای اطلاعاتی؛
- برقراری تعامل و ارتباط با نهادهای علمی و پژوهشی در سطح ملی و بینالمللی؛
- گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش در مجامع علمی؛
- تهیه و تنظیم بودجه سالیانه و پیشنهاد به معاونت اجرایی؛
- ارائه گزارشهای موردی و دورهای از فعالیتهای معاونت پژوهش؛
- پیشنهاد اولویتهای پژوهشی بنیاد، به شورا.
وظایف معاونت آموزش:
- اداره امور آموزشی؛
- برنامهریزی امور آموزشی با همکاری سایر بخشها و اجرای آن؛
- نظارت بر حسن اجرای برنامهها، مقررات و آییننامههای آموزشی؛
- پیشنهاد آییننامههای مورد نیاز آموزشی، به شورای سیاستگذاری بنیاد؛
- برنامهریزی توسعه رشتهها، گرایشها و دورههای تحصیلی و پیشنهاد آن به شورای سیاستگذاری بنیاد، جهت تأیید؛
- ارزیابی عملکرد آموزشی دانشپژوهان، اعضای هیئت علمی و مدیران گروههای آموزشی؛
- بررسی و تصویب پایاننامههای دانشپژوهان؛
- برنامهریزی و اجرای دورههای کوتاهمدت آموزشی، پس از تأیید شورای بنیاد؛
- برنامهریزی برای ارتقای کیفیت آموزشهای ارائهشده؛
- بررسی سالانه امکانات علمی مورد نیاز، طبقهبندی آنها و ارائه به شورای سیاستگذاری بنیاد؛
- تهیه و تنظیم بودجه سالیانه؛
- ارائه گزارشهای موردی و دورهای از فعالیتهای معاونت آموزش؛
- مدیریت گروههای آموزشی.
وظایف معاونت فرهنگی – تبلیغی:
- اداره امور فرهنگی – تبلیغی؛
- برنامهریزی امور فرهنگی – تبلیغی با همکاری سایر بخشها و اجرای آن؛
- نظارت بر حسن اجرای برنامهها، مقررات و آییننامههای فرهنگی – تبلیغی؛
- پیشنهاد آییننامههای مورد نیاز، به شورای سیاستگذاری بنیاد؛
- ارائه مشاوره به دانشپژوهان؛
- نظارت بر فعالیتهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بنیاد؛
- برنامهریزی برای گسترش و تعمیق ارزشهای اسلامی و انقلابی در همه سطوح؛
- ارتباط و همکاری با سایر نهادها برای شکوفایی فعالیتهای فرهنگی – تبلیغی؛
- انجام امور رفاهی و فوق برنامه دانشپژوهان؛
- تهیه و تنظیم بودجه سالیانه؛
- ارائه گزارشهای موردی و دورهای از فعالیتهای معاونت فرهنگی – تبلیغی.
وظایف معاونت اجرایی:
- پیشنهاد سیاستها، خطمشیها و برنامههای امور مالی، منابع انسانی، پشتیبانی، حراست و خدمات؛
- تدوین و پیشنهاد نظام سازمانی اداری، مالی و پشتیبانی بنیاد؛
- انجام امور اداری و مالی و کنترل حسابهای دریافتنی و پرداختنی، ارائه صورتهای مالی و پیگیری مغایرتها؛
- بررسی و انجام مطالعات علمی و نظاممند برای بهبود بودجهریزی و هماهنگسازی و افزایش بهرهوری؛
- تهیه و تنظیم قوانین، مقررات، آییننامهها، دستورالعملها و استانداردهای مورد نیاز بنیاد؛
- برنامهریزی به منظور بهینهسازی مصرف و تعدیل هزینههای جاری؛
- مدیریت منابع انسانی، شامل پیگیری جذب و استخدام، آموزش نیروی انسانی، انجام ارزشیابی عملکرد کارکنان، و تأمین تسهیلات رفاهی؛
- فراهمآوردن تسهیلات و ارائه خدمات رفاهی به منابع انسانی؛
- تأمین، اصلاح و نگهداری تأسیسات؛
- پیگیری امور احداث ساختمانها و طرحهای عمرانی، تجهیز و نوسازی آنها؛
- انجام امور حقوقی مربوط به منابع انسانی بنیاد؛
- تنظیم بودجه سالیانه با همکاری سایر معاونتها؛
- نظارت بر هزینهها، قراردادهای منابع انسانی، سیستم پرداخت حق الزحمه و حسن انجام امور؛
- انجام کلیه فعالیتهای کارپردازی و فناوری اطلاعات؛
- تنظیم دفاتر مالی، کنترل و نظارت بر مصرف صحیح بودجه؛
- ارائه گزارشهای موردی و دورهای از فعالیتهای اجرایی؛
- انجام سایر وظایف محوله از سوی رئیس بنیاد.