لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

صحیفه سجادیه در کلام شهید والامقام حضرت آیت الله مطهری

صحیفه سجادیه را از معجزات اسلام دانسته و معتقد است: «این اسلام بود كه در دامن خویش شاگردانی تربیت كرد كه این‌گونه معجزه‌آسا سخن گفته‌اند». ایشان می‌نویسد: «اگر ما هیچ دلیل دیگرى غیر از دعاهایى كه از على بن ابى طالب علیه السلام و زین العابدین علیه السلام …نداشتیم و اسلام در چهارده قرن چیز دیگرى نداشت، همین كه توسط دو تن از شاگردهاى اسلام از آن دنیاى بدویت و جهالت دو اثر این چنینى ظاهر شده كافى است. آن قدر این‌ها اوج و رفعت دارد كه اصلًا اعجاز [است]، جز این چیزى نیست.»

شهید مطهری به تاثیر پذیری روحانیت شیعه از این كتاب ارزشمند و از طرفی تاثیرگذاری روحانیت در طول تاریخ اشاره كرده و معتقد است روحانیت شیعه منشا حركت‌ها و انقلاب‌های بزرگ شده‌اند ولی روحانیت‌های دیگر حتی روحانیت اسلامی تسنن نتوانسته‌اند چنین باشند. ایشان معتقد است «یك ریشه این امر این است كه فرهنگ این روحانیت فرهنگ شیعی است فرهنگی است كه از نهج البلاغه علی علیه السلام تغذیه می‌شود كه دیگران چنین چیزی ندارند فرهنگی كه عاشورا دارد و دیگران ندارند فرهنگی كه صحیفه سجادیه دارد و دیگران صحیفه سجادیه ندارند.

«علامه شهيد مرتضي مطهري(ره) گفته است: يكي از آن گنجينه‌هاي بزرگي كه در دنياي شيعه وجود دارد اين دعاهاست. به خدا قسم گنجينه‌اي است از معرفت. اگر ما هيچ دليل ديگري نداشتيم غير از دعاهايي كه داريم، از زين العابدين ـ عليه السّلام ـ صحيفه سجاديه يا دعاهاي غيرصحيفة سجاديه، مانند دعاي ابوحمزة ثمالي از علي بن الحسين ـ عليه السّلام ـ نداشتيم و اسلام در چهارده قرن چيز ديگري نداشت، جز همين كه توسط شاگردهاي اسلام چنين اثري ظاهر شده كافي است، آن قدر اين‌ها اوج و رفعت دارد كه اصلاً اعجاز جز اين چيزي نيست.»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه