لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ طرح ملی «یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» رسما آغاز شد

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی عصر امروز (دوشنبه  ۶بهمن‌ماه) در آیین آغاز رسمی طرح ملی «یزد، نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران» با بیان اینکه صحیفه سجادیه تنها یک اثر و یک کتاب چون دیگر آثار و کتاب‌ها نیست، اظهار داشت: در طول زندگی بشر آثار زیادی در اختیارش قرار می گیرد اما ویژگی صحیفه سجادیه این است که به انسان با تمام ساحت وجودی‌اش توجه می‌کند و این یک نکته ارزشمند در این کتاب  است.

وی با تاکید بر این موضوع که انسان چهار ساحت وجودی دارد که عبارتند از ارتباط انسان با خود، انسان با سایر انسان‌ها، انسان با جهان و طبیعت و رابطه انسان با خداوند، خاطرنشان کرد: این‌که یک اثر بتواند به تمام ساحات وجودی انسان بپردازد بی‌نظیر است. صحیفه برای تمام ابعاد وجودی انسان حرف دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نکته‌ بعدی صحیفه این است که این کتاب یک منظومه وحیانی با زبان انسانی است. آثاری داریم که با وجود انسان در ارتباط است اما ممکن است روح او را در بر نگیرد، اما صحیفه زبان بشری است که باعث ارتباط انسان با خداوند می‌شود. در مجموع صحیفه یک کتاب جامع دعا است که به تمام ابعاد زندگی انسان توجه کرده و هر انسانی می‌تواند سهمی از آن بردارد، چرا که در قالب یک زبان انسانی و وحیانی است.

صالحی یادآور شد: صحیفه سجادیه به سه حوزه وجودی انسان نیز پاسخ می‌دهد. حوزه اول حوزه معرفتی است، حوزه دوم این است که انسان گاهی نمی‌داند چه می‌خواهد و مشکل بعدی این است که نمی‌داند چگونه آن را مطرح کند. با توجه به این‌که صحیفه سجادیه با چهار ساحت انسان در ارتباط است می‌تواند به این سوالات نیز پاسخ دهد. در صحیفه معرفت انسان تصحیح می‌شود حتی انسان می‌تواند رابطه خودش با انسان را ببیند و دقیقا بیندیشد که چه می‌خواهد، محور بعدی که در صحیفه وجود دارد این است که چه می‌خواهیم و نکته بعدی نیز چگونه خواستن است. تمام این موارد در صحیفه سجادیه آمده است.

وی در پایان سخن گفت: صحیفه کتابی است که در اختیار شیفتگان اهل‌بیت(ع) در طول تاریخ و در کنار انسان‌ها قرار گرفته است. در طول تاریخ اسلام و تشیع کارهای زیادی برای ترویج صحیفه صورت گرفته است، اما کارهای بیشتری باید مدنظر قرار گیرد. برهمین اساس در راستای پایتخت‌هایی که برای موارد مختلف در نظر گرفتیم استان یزد را به عنوان پایتخت صحیفه سجادیه معرفی می‌کنیم، چرا که یزد پایتخت دارالعباده و دارالعلم است و امیدواریم این تجربه باعث اشاعه بیشتر صحیفه سجادیه شود.

 

آغاز رسمی طرح ملی «یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» 12

صحیفه سجادیه یک راهنمای ارزشمند برای انسان است

در ادامه این مراسم آیت‌الله ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با بیان اینکه یکی از امتیازاتی که صحیفه سجادیه دارد این است که به ما می‌آموزد چگونه با خداوند حرف بزنیم و چه چیزی را بخواهیم و چگونه ارتباط بگیریم، تصریح کرد: دعای مکارم‌الاخلاق راهکار زندگی را به انسان نشان می‌دهد و هدفش برقرار کردن ارتباط انسان با خداوند است. صحیفه انسان را به چگونه اندیشیدن وا می‌دارد و باعث می‌شود که انسان در مسیر کمال قرار گیرد.

وی ادامه داد: دنیای غرب به دنبال این است که انسان را از مسیر اصلی عبودیت جدا کند و  سبک زندگی انسان‌ها را تغییر بدهد. متاسفانه برخی مواقع می‌گوییم که از معنویت دور و به مادیات نزدیک شده‌ایم. از صدسال پیش در برخی از کشورها مسلمانان را از مکتب‌های قرآنی جدا کرده‌اند و برخی از ما نیز از مسیر خدایی دور شده‌ایم و امیدواریم پرداختن به امور قرآنی و ترویج صحیفه سجادیه در دستور کار فعالان قرآنی و نهادهای آموزشی قرار بگیرد تا در این امر شاهد یک تحول بزرگ باشیم. صحیفه سجادیه یک راهنمای ارزشمند برای ما محسوب می‌شود.

 

آغاز رسمی طرح ملی «یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» 3

صحیفه سجادیه از فرقه‌گرایی و فاصله‌گذاری ادیان و مذاهب به دور است

عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه دعا وجه مشترک همه ادیان الهی و  همه باورمندان به مبدا خلقت، پیامبران الهی و رستاخیز آدمیان است، اظهار کرد: خداوند انسان را به خواندن و طلبیدن صدا می‌زند. آنانی که شهد شیرین این فضیلت و حقیقت را چشیده باشند آموزگار روشنایی و بیداردلی هستند.

وی افزود: صحیفه سجادیه سرشار از نور است. کتابی با گفت‌وگو از ادب نفس، ادب درس و ادب زبان. در زندگی امروز صحیفه سجادیه سرچشمه هدایت و معرفت است و زندگی مومنانه و روشنگرانه را برای انسان به ارمغان می‌آورد. صحیفه سجادیه مرتبه‌ای بسیار بالا دارد و از فرقه‌گرایی و فاصله‌گذاری ادیان و مذاهب به دور است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: راه مقدس و تابناک آموزه‌های ناب الهی و جلوه‌ای پرفروغ بر رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) صحیفه سجادیه است و نمونه کامل قرآن صاعد، گنجینه معرفت و معنویت و سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی است. این کتاب پرگوهر و سراسر نور همچنان ناشناخته مانده است.

فقهی‌زاده ابراز داشت: معاونت قرآن و عترت در عمل به وظایف خود در جریان‌سازی‌های صحیح فرهنگ اسلامی و با توجه به مهجوریت صحیفه سجادیه، به طراحی طرح ملی پایتخت صحیفه سجادیه ایران اقدام کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای آن را به دارالمومنین یزد سپرد و به همین منظور لوح افتخار نخستین پایتخت صحیفه سجادیه را به مردم آن دیار تقدیم می‌کنیم.

در ادامه، محمد علی طالبی استاندار یزد با اشاره به اهمیت و جایگاه صحیفه سجادیه اظهار کرد: یزد داشته‌های غنی فرهنگی بسیار زیادی دارد و قرن‌ها به عنوان دارالعباده مشهور بوده است اما طی دهه‌های گذشته با رشد شهرنشینی دچار آسیب‌هایی شده است که باید به این داشته‌های غنی برگردیم.
وی در پایان گفت: مطمئنیم که فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به رشد بیشتر جامعه مذهبی ایران کمک کند و امیدواریم بتوانیم از این طریق فرهنگ دعا و نیایش را در جامعه ترویج دهیم.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی‌فقیه در یزد، استاندار یزد و جمعی از مدیران فرهنگی از پوستر طرح ملی «یزد، نخستین پایتخت صحیفه سجادیه ایران» رونمایی شد.

 

آغاز رسمی طرح ملی «یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران» 24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه