لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
‌ دعای مکارم الاخلاق، اساتید صحیفه سجادیه، امام زین‌العابدین، امام سجاد، انس با صحیفه سجادیه، بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه، بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، بنیاد صحیفه سجادیه، دعاهای امام سجاد، دعای مکارم‌الاخلاق، دعای هفدهم صحیفه سجادیه، صحیفه سجادیه، صحیفه‌پژوهی، محمدرضا فوادیان

انس بیشتر با صحیفه سجادیه با استفاده از روش های ترتیبی، ‌موضوعی و گزینشی

خبرگزاری شبستان: صحیفه سجادیه کتابی است حاوی 54 دعا از امام سجاد علیه السلام که پس از قرآن و نهج البلاغه مهمترین میراث مکتوب شیعه به حساب می آید. امام سجاد علیه السلام بسیاری از معارف دینی را در قالب دعا و درنهایت فصاحت و بلاغت بیان می فرماید؛ موضوعاتی نظیر  خداشناسی، جهان شناسی، انسان شناسی، رسالت و جایگاه انبیاء، به ویژه پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم و اهل بیت علیهم السلام، فضایل اخلاقی ، مسایل اجتماعی ، آداب و..  کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه که برجای مانده از امام علی بن الحسین علیه السلام است باید درمیان شیعه و در کنار قرآن و نهج البلاغه مورد توجه قرار گیرد.

لذا در راستای ترویج فرهنگ صحیفه خوانی برآن شدیم تا با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان، محقق و پژوهشگر، کارشناس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه به گفت و گو بنشینیم که متن صحبت های خبرنگار خبرگزاری شبستان با این محقق را در ادامه می خوانید:

http://media.shabestan.ir/Original/1400/07/11/IMG13404182.jpg

بفرمایید به عنوان یکی از کارشناسان مرکز صحیفه سجادیه، چه اقداماتی را برای ترویج فرهنگ صحیفه خوانی انجام داده اید؟

ما متوجه شدیم که مقام معظم رهبری بر روی فعالیت های جهادی توجه ویژه ای دارند، از آنجا که در حوزه فکری بیش از هرجای دیگرکار جهادی نیاز است، گروهی از طلاب و فضلا جمع شده اند تا در مورد کتابی که مهجور شیعیان است فعالیت علمی جهادی انجام دهند، در این راستا ما خلاء های پژوهشی؛ آموزشی؛ ترویجی؛ تبلیغی صحیفه سجادیه را رصد کردیم وبرای هر کدام از این سه حوزه چند راهکار پیشنهاد دادیم به عنوان مثال در حوزه تبلیغ سوژه های تبلیغی صحیفه ، کتاب منبر صحیفه؛‌ در حوزه پژوهش، دانشنامه صحیفه سجادیه و نیاز سنجی صحیفه؛‌ در حوزه آموزش درسنامه صحیفه سجادیه برای انجام فعالیت علمی و جهادی استخراج شده است.

البته لازم به ذکر است برای عموم مردم هم همانطور که مستحضرید هیچ پیام رسانی در خصوص کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه وجود ندارد، این گروه متعهد شده است که اولین ترجمه پیام رسان صحیفه را به زیور طبع بی آراید.

 

بهترین راه برای ترویج صحیفه سجادیه از نظر حضرتعالی چیست؟

بهترین کار برای ترویج انس با صحیفه سجادیه است. رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی در چندین سخن خودشان عموم مردم به ویژه جوانان را توصیه به انس با صحیفه سجادیه نموده است.

همانطور که روش انس با قرآن داریم روش انس با نهج البلاغه داریم، لازم است روش انس با صحیفه نیز داشته باشیم. مثلا وقتی میخواهیم قرآن را آموزش ببینیم از آخر قرآن شروع می کنیم یا در نهج البلاغه اول حکمت ها، بعد نامه ها، بعد خطبه ها را کار می کنند.

ما سه روش ترتیبی، ‌موضوعی و گزینشی را مطرح کرده ایم. اما به اعتقاد بنده بهترین روش برای انس با صحیفه سجادیه روش گزینشی است که با دو روش می توان گزینش کرد. در روش دعاهای کوتاه؛ دعای یک صفحه ای در صحیفه وجود دارد، بهتر است ابتدا با این دعاها شروع شود.

اما در روش دعاهای کاربردی؛‌ گزینش دعاهایی که کاربردی است، مثل دعای پدر و مادر یا فرزندان یا مکارم الاخلاق می تواند صورت گیرد.

 

دربین صحبت ها یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب به جوانها را انس با صحیفه سجادیه عنوان کردید؛ شما به عنوان یک پژوهشگر صحیفه سجادیه کدام دعا را برای انس جوانان با صحیفه مناسب تر میدانید؟

دعایی که برای جوانها توصیه  می کنیم دعای هفدهم صحیفه است، دعا مربوط به شیطان شناسی است، دعای مصونیت از شیطان و مکر شیطان است، یکی از آسیب های جدی آخر الزمانی وجود شبهات و شهوت هایی است که از سوی شیطان برای از بین بردن نیروی جوانی در حوزه حق است، اگر انسان این دشمن را به خوبی بشناسد، مثلا قرآن آن را عدو مبین معرفی کرده است و راهکارهای مبارزه با شیطان را معرفی کرده، در قران صاعد که صحیفه سجادیه باشد امام راهکارهای مبارزه با شیطان را مطرح کرده است به شکلی که یک دعا را اختصاص داده به شیطان، اگر چه در جای جای صحیفه مثل دعای 25 که دعای فرزندان است امام مفصل در مورد شیطان وجود ابلیسی که “جعلت لنا عدوا یکیدنا”است کید شیطان را به تصویر کشیده است. اما دعای هفدهم ویژه است که این دعا را برای جوان ها توصیه می کنیم.

 

در صورتی که نکته ای باقی مانده در خصوص توجه به کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه بفرمایید؟

به عنوان آخرین نکته توصیه می کنم صحیفه سجادیه را کتاب بالینی خود قرار دهیم. 90درصد مردم با گوشی های خود به رختخواب می روند، آخرین چیزی که انسان از آن جدا میشود و به سمت خوابیدن می رود شیطان است،بالای 80 درصد اولین چیزی که انسان ها بعد از بیدار شدن از خواب به آن مراجعه می کنند گوشی موبایل است، اگر چه امروزه فضای مجازی و ابزارش حاکم بر زندگی ما شده است بسیار مهم است که ما صحیفه را کتاب بالینی خود قرار دهیم، قبل از خواب یک صفحه را بخوانیم و بعد از اینکه از خواب بیدار شدیم به صحیفه مراجعه کنیم، کنار رختخواب خود قرار دهیم ، کتاب بالینی ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه