لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
حذف شرط: امام زین‌العابدین امام زین‌العابدینحذف شرط: امام سجاد امام سجادحذف شرط: بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه بنیاد بین المللی صحیفه سجادیهحذف شرط: بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیهحذف شرط: بنیاد صحیفه سجادیه بنیاد صحیفه سجادیهحذف شرط: زندگی امام سجاد زندگی امام سجادحذف شرط: شرح صحیفه سجادیه شرح صحیفه سجادیهحذف شرط: صحیفه سجادیه صحیفه سجادیهحذف شرط: صحیفه‌پژوهی صحیفه‌پژوهیحذف شرط: محمدرضا اعوانی محمدرضا اعوانیحذف شرط: معارف صحیفه سجادیه معارف صحیفه سجادیه

حجت‌الاسلام محمدرضا اعوانی: زندگی امام سجاد علیه السلام به سان شأن نزول صحیفه است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه، آنچه در ادامه می‌خوانید متن مصاحبه مجله پرسمان با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا اعوانی صحیفه‌پژوه حوزه علمیه قم است.

 

پرسمان: با عرض سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا بفرمایید حضرت عالی چگونه با صحیفه آشنا شدید؟

در اوقات جوانی توفیق درک محضر شریف مرحوم آیه الله خوشوقت را داشتم. به خاطر دارم که وی تأکید فراوانی برصحیفه داشت و تا آخر عمر نیز روی منبر صحیفه را تبلیغ می¬کرد. بنده نیز به واسطة ارتباط با وی کم و بیش با صحیفه آشنا بودم؛ اما زیاد نبود؛ تا این که یک شب بخشی از دعای سوم را زمزمه کردم که در مورد ملائکه عذاب بود؛ «الزبانیه الذین اذا قیل لهم خذوه فغلوه ثم الجحیم صلوه ابتدروه سراعاولم ینظروه» این عبارت، چنان تأثیر معنوی بر روح من گذاشت که بعد از چند لحظه، وقتی به خود آمدم دیدم بلند بلند درحال گریه‌کردن هستم. از آن زمان، نزدیک 10_12سال می گذرد و به لطف خداوند متعال از آن شب، صحیفه را زمین نگذاشته ام و بسیار بر زندگی من تاثیرگذار بوده است و بهره های فراوانی از آن برده‌ام.

 

پرسمان: چه چیز باعث شد سراغ کار با صحیفه بروید؟

تأکید ویژه امام عصر عجل الله تعالی فرجه به جناب محمد تقی مجلسی، پدر علامه مجلسی، باعث شد که بنده عزمم را برای پرداختن به این کتاب عرفانی – اخلاقی، جزم کنم و در مرحلة بعد تأکیدات ویژة مقام معظم رهبری بر انس و خواندن صحیفه، مرا در ادامة کار با صحیفه، بسیار بر سر شوق آورد.

 

پرسمان: جریان مرحوم محمدتقی مجلسی چه بوده؟

در کتاب منتهی الامال جریان رویای صادقه وی نقل شده است. داستان از این قرار می باشد که مرحوم محمد تقی مجلسی در ایام جوانی بسیار مشتاق کسب رضایت خداوند بود و برای به دست آوردن این مطلب، از هیچ عبادتی دریغ نمی کرد؛ به طوری که گاهی چندین بار نمازهای یومیه را اعاده می‌کرد و در بیشتر اوقات شبانه روز، مشغول عبادت بود. به هر حال، بعد از توسلات فراوان به امام عصر عجل الله تعالی فرجه، آن حضرت را در عالم رویا زیارت کرد و حضرت، محمد تقی جوان را با کیفیتی خاص به صحیفه سجادیه راهنمایی کرد.

امام عصر عجل الله تعالی فرجه به جوانی که به دنبال کسب رضایت خداوند متعال است، صحیفه را معرفی می کند؛ امامی که چراغ هدایت است و مطمئن ترین راه برای کسب رضایت خدای متعال، قطعاً راهی است که امام می فرماید و این نشان دهندة اهمیت و عظمت این کتاب برای سالکان طریق حق می باشد.

 

پرسمان: با این توصیفاتی که شما می‌فرمایید، چرا صحیفه این قدر دربین ما مهجور است؟

این کتاب در بین عالمان و بزرگان، مهجور نیست؛ بلکه متأسفانه میان مردم مهجور است. اگر چیزی از امور دینی بین مردم مهجور باشد، عمده ترین دلیل این مهجوریت، غفلت کسانی است که متولی امر دین هستند؛ یعنی غفلت ما باعث می شود که این کتاب بزرگ، مهجور باشد و به همین دلیل، حضرت آقا تأکید کرده که به سراغ صحیفه برویم و با آن انس بگیریم.

 

پرسمان: چگونه صحیفه را وارد زندگی مان کنیم؟

به نظر من، ابتدا باید صحیفه را بشناسیم و بهترین راه شناخت صحیفه، خواندن صحیفه است. اگر یک دعای آن را بخوانیم و به مضامین عرشی آن توجه کنیم، امکان ندارد دیگر آن را زمین بگذاریم. صحیفه، روح را تحت تأثیر قرار می دهد و جذبة سخنان جان سوز امام سجاد علیه السلام، دل را زنده می کند و به دنبال خود می کشاند.

 

پرسمان: فرمودید صحیفه را باید خواند؛ آیا راهکارخاصی وجود دارد که فهم ما از صحیفه بیشتر شود؟

در خواندن صحیفه، اگر چند نکته را رعایت کنیم ارتباطمان باصحیفه آسان تر، دقیق تر، بادوام تر و عاشقانه تر خواهد شد.

نکتة اولی که بسیار مهم است و در خواندن صحیفه باید آن را رعایت کرد، قرائت صحیفه با لحن و حال خاص دعاست؛ همان گونه که دعای کمیل را می خوانیم.

بعضی از دعاهای صحیفه کمی طولانی است؛ توجه داشته باشید که خسته نشوید. لازم نیست تمام دعا را در یک مرحله بخوانید؛ بلکه به هر اندازه که عطش داشتید، بخوانید و هر جا که خسته شدید، بقیه اش را برای مرحلة بعد بگذارید.

نکتة دوم، آشنایی با زندگی امام سجاد علیه السلام است که بسان شأن نزول صحیفه می باشد. بنابراین، هر اندازه بیشتر با تاریخ زندگی امام سجاد علیه السلام آشنا شویم، بهتر می توانیم با فضای صحیفه، انس بگیریم.

نکتة سوم، انس با قرآن است که باعث می شود با صحیفة سجادیه که زبان دیگری ست، بیشتر انس برقرارکنیم.

نکتة چهارم این است که گاهی بعضی از کلمات در صحیفه با ذهن ما مأنوس نیست و این نباید موجب نا امیدی ما از ادامة خواندن صحیفه شود؛ چون با خواندن ترجمه و سؤال از دیگران، این نکته حل می شود.

 

پرسمان: چند ترجمه خوب ازصحیفه را معرفی بفرمایید.

متأسفانه ترجمه های موجود از صحیفة سجادیه، دارای نقایصی هستند؛ اما دو سه ترجمه، نقایصش کمتر است؛ اما ترجمة آقای صفایی بوشهری و ترجمة استاد ولی و ترجمة آقای ثقفی نسبتاً بهتر، روان تر و دقیق تر می باشند.

 

پرسمان: چه کارهایی توسط کانون خورشید برای صحیفه انجام شده است؟

من به عنوان کسی که متولی بحث صحیفه در کانون است، هر جا که برای تبلیغ بروم، بحث صحیفه را مطرح می کنم و این کار هم به لطف خدا برکات فراوانی داشته است

همچنین ما قصد داریم صحیفه را وارد خانه های مردم بکنیم و این کار، کمی مشکل است؛ چون فهم مردم از متن صحیفه که عربی است، ساده نیست وبرای این که جوانان ابتدا آشنایی اجمالی با هر دعا پیدا کنند، بنده هر یک از دعاهای صحیفه را به صورت کوتاه، معرفی کرده ام.

 

پرسمان: آیا برای آشنایی جوانان و نوجوانان با صحیفه کار خاصی انجام شده است؟

سال گذشته برای اولین بار، مسابقات صحیفة سجادیه درسطح کشور از طرف آموزش و پرورش و با همفکری ما انجام شد که فضای بسیار مناسبی بود. این مسابقات در مشهد برگزارشد و از دانش آموزان اهل تسنن هم شرکت کننده داشتیم. به خاطردارم که یک دانش آموز اهل سنت، وقتی عبارتی از دعای بیست و چهارم صحیفة سجادیه را توضیح می داد، یک دفعه بغضش ترکید و گریه کرد. امیدواریم این مسابقات، فراهم کنندة آشنایی و انس جوانان و نوجوانان با دریای پر گوهر صحیفه باشد.

 

پرسمان: اگر توصیه ای به جوانان دارید، بفرمایید.

بنده از دوستان جوان خواهش می کنم که حتماً به سراغ این کتاب معنوی بروند و با آن انس بگیرند. خواندن با توجه حتی یک دعای صحیفه، شما را عاشق صحیفه خواهد کرد. این کتاب، برگرفته از کلام نورانی و سینه سوختة امام سجاد علیه السلام است. آن حضرت، وارث کربلاست و وقتی که آن دعاها را از لسان پاک وی می شنویم، دلمان نورانی و قلبمان رقیق می شود. ان شاء الله صحیفه جایگاهی را که شایسته آن است، در جامعه و در میان جوانان، پیدا کند و ما شاهد انس جوانان، با این کتاب باشیم.

 

 

یک پاسخ

  1. ایشون فوق العاده بودن
    ما 3ساعت که از سخنرانی ایشون بهره بردیم اما واقعا مجذوب شده بودیم
    کاش توفیقی باشه و ما دوباره از محضر ایشون استفاده کنیم.
    انشالله هر کجا که هستند در صحت و سلامت باشند وعمر طولانی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه