لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search

الصحیفة السجادیة الثانیة

محدث جزايرى در اول شرح ملحقات صحيفه مى نويسد: “بايد جمع احادیث قدسى را (برادر قرآن) و صحيفه ثانيه را (خواهر قرآن) نام نهاد”.

 

شيخ حر دفتر نگارش خود را با “کلام خدا” دعاهاى “امام سجاد عليه السلام” آغاز کرد و از آن پى ده ها کتاب ارزشمند را به جامعه شيعى تحويل داد که حتى معرفى اختصارى هر يک در اين مقال نمى گنجد.

 

نکته اى که در بيشتر آثار شيخ حر ديده مى شود تقسيم بندى فصل ها و بخش هاى آنهاست که به عدد معصومين يا ائمه اطهار به دوازده يا چهارده قسمت فصل بندى و تقسيم نموده است. اين امر نشان از عشق و علاقه او حتى به عددى است که يادآور وجود آن بزرگواران است.

 

زندگی نامه مولف

شیخ محمد بن حسن حُرّ عاملی (1033-1104 ق) معروف به شیخ حر عاملی از علما و فقهای شیعه و راویان حدیث در قرن ۱۱ هجری است. زادگاه ایشان، «مشغره» از توابع “جبع” جنوب “لبنان” است. شیخ در مکتب اساتید بزرگی همچون علامه مجلسی، فیض كاشانی و سید هاشم بحرانی پرورش یافته است. وی صاحب کتاب «وسائل الشیعه»، یکی از ارزشمندترین کتب مرجع حدیثی شیعه می‌باشد که همچنان مرجع استنباط علما و مجتهدان است. از دیگر آثار او، جواهر السنیّه، الفصول المهمة می باشد. شیخ حرعاملی در بیست و یكم ماه رمضان 1104 ق. چشم از جهان فروبست. و در مشهد، ایوانِ حجره‌ای از حجره‌های صحن شریف امام رضا علیه السلام جنب مدرسه‌ میرزا جعفر به خاک سپرده شد.

 

منبع: دانشنامه اسلامی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه