لوگو بنیاد صحیفه

شروح صحیفه

کتاب شناسی صحیفه

 متون صحیفه سجادیه

متن و ترجمه صحیفه سجادیه

صحيفه سجاديه (ترجمه خانم فاطمه احمدی)  

آموزه‌ های مهدوی

تدریس‌ها

صحیفه سجادیه

شرح صحیفه

Search
جاودان

به همت مؤسسه ایمان ماندگار صورت گرفت؛ کتاب «حضرت سجادعلیه السلام»، به قلم آیت‌الله جاودان منتشر شد

 کتاب «معلم درس محبت»، تألیف آیت‌الله جاودان بود که در پاییز ۱۳۹۴ توسط انتشارات مطیع، به همت مؤسسه ایمان ماندگار به چاپ رسید. حالا در تابستان ۱۴۰۰، بعد از بازنگری در کتاب مذکور، کتاب «حضرت سجاد (ع)» به همت همان مؤسسه، اما این بار توسط انتشارات واژه‌پرداز اندیشه به چاپ رسیده‌است.

کتاب «معلم درس محبت»، شامل دو بخش اصلی می‌شد نخست «چرایی و آثار قیام امام‌حسین علیه‌السلام» و بخش دیگر اختصاص به «چگونگی دوران امامت حضرت سجاد علیه‌السلام و نحوه مبارزه ایشان» داشت. که در کتاب «حضرت سجاد»، بخش اول حذف شد و بخش دوم نیز مورد بازبینی قرار گرفته‌است؛ بدین ترتیب کتاب جدید، تمرکز بیشتری بر موضوع امامت حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام دارد.

طی بازبینی بخش دوم، اولاً گاهی ترتیب مطالب تغییر کرده‌است تا انسجام کتاب بیشتر شود؛ ثانیاً برای آنچه مکتوب شده بود، عناوین جدیدی اضافه شده‌است؛ ثالثاً مطالب جدیدی که عمدتاً مربوط به سیره امام چهارم شیعیان است، به مطالب قبلی افزوده شده‌است.

بخش دوم کتاب «معلم درس محبت»، خود شامل دو قسمت عمده بود: اول، فضای حاکم بر جامعه در عصر اموی؛ دوم، شیوه امامت حضرت سجاد و نحوه مواجهه ایشان با مشکلات عصر خود است.

قسمت اول، از حیث محتوایی تغییر چندانی نداشته‌است و جز تغییر چینش و اضافه کردن چند پاراگراف برای توضیح بیشتر، همان محتوا به کتاب جدید، یعنی کتاب حضرت سجاد، منتقل شده‌است؛ تنها تغییر محتوایی این قسمت، اضافه شدن عنوان «مسیحیان در دربار اموی» است.

اما قسمت دوم، از حیث محتوایی تغییر زیادی پیدا کرده‌است؛ چنانکه این بخش در کتاب قبلی، ۲۵ صفحه بود و در کتاب جدید، ۵۴ صفحه است. در کتاب جدید به ابعاد بیشتری از سیره امام‌سجاد علیه‌السلام اشاره شده‌است؛ شیوه امام در تربیت انسان‌های صالح از طریق خریدن برده‌ها و آزاد کردن آن‌ها پس از مدتی سکونت در منزل امام، سبک زندگی امام در پوشش، راه رفتن، نشستن، مسافرت، سلوک با خانواده و …، و برخورد امام با مأمورین حکومت یزید در واقعه حره، از بخش‌هایی است که به کتاب قبلی افزوده شده و در کتاب «حضرت سجاد» موجود است.

لازم به ذکر است بیش از این مطلبی در معرفی کتاب «معلم درس محبت» منتشر شد که علاقه مندان می‌توانند آن را در اینجا بخوانند.

کد خبر 5295040

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما
اشتراک در خبرنامه